Chocolicious

Alla inlägg under oktober 2015

Av Malin - 7 oktober 2015 23:00

Först ut var Dino som fick komma ut i skogen tillsammans med Anna och Jacke. Vi redn in bakom stallet och tog våran vanliga runda som är alldeles lagom för Dino att pallra sig runt. Idag var han superduktig och tog täten från start. Han skrittar med gott självförtroende och gick idag över diket utan några problem, härligt!


Vi skrittade, travade och galopperade. Dino är oerhört lätt att ha och göra med, han är så positiv till arbete och ser verkligen genuint nöjd ut när vi rider iväg. Han har en helt underbart rörelseförmåga, en gungig och schvungfull trav som det känns som om man svävar fram i och en otroligt mjuk och lättriden galopp. Så nöjd när vi var tillbaka från ritten. Dino fick godis och fick sen gå ut i hagen.


Världens finaste lillkille...

 


Näst ut var Nero och vi tog turen runt skolan. Han kändes fin till att börja med, men sen skulle det fipplas och taggas hysteriskt en sväng, å då blir han helt uppe i sitt och stänger av för omvärlden en stund. Krävdes lite diskussioner innan han återigen släppte igenom och kändes väldigt fin på hemvägen. Gjorde trevliga övergångar mellan trav och galopp där han kändes bärig och luftig. Tänk om han bara kunde vara där alltid och inte balla ur så fort det blir lite jobbigt, då bara måste han testa lite och se om han verkligen måste jobba vidare. Tröstlös känsla ibland!


Mockade och fixade stallet innan jag åkte hemåt för en snabb lunch innan jobbet väntade!


Av Malin - 6 oktober 2015 20:15

Usch...idag blev det en sådan där väldigt lång dag som aldrig tar slut.

Väckarklockan ringde redan vid 05.15 imorse då jag skulle hinna duscha innan jobbet. Jobbade 7-13, då jag skulle på möte inne i Örebro och således inte var tillbaka här hemma förrens kl 17.

Direkt till stallet för att mocka och fixa stallet. Hade insläpp av samtliga hästar idag och innan samtliga var inne i sina boxar var det redan mörkt ute och klockan hade passerat 19. Så jag borstade av mina killar som fick vilodag även idag och tog mig sedan hemåt för att äta och spendera lite tid med mina älsklingar där hemma.


Imorgon tar vi nya tag och satsar på att hinna rida båda mina killar.


 

Av Malin - 5 oktober 2015 22:45

Idag fick Nero och jag en välbehövlig paus från varandra då han fick vila helt och bara skrota runt i hagen.

Borstade båda killarna imorse innan de fick komma ut i hagen och ägnade sedan resten av förmiddagen åt att göra höpåsar och mathinkar. Dags att köra igång med veckopåsar igen, dvs jag gör för 9 dagar åt gången och slipper meckla med dessa saker varje dag när man jobbat och ska hinna med hästarna innan det blir mörkt.


Tog sin lilla tid att få ordning på det hela, men det blir ju bra när det är klart.


Har några hyllor kvar som ska sättas upp innan det är helt klart i foderutrymmet, tror dock att det blir bra när det väl är alla saker på sin plats.


 


Av Malin - 4 oktober 2015 20:45

Frustrerad är den sammanfattade bedömningen efter dagens starter.


Nero kändes väldigt fin på framridningen till första klassen, en LA:1. Mjuk men ändå med bra tryck. Hade även en fin känsla inne i collectingringen. Men så snart vi kommer in på banan så blir han som en elektrisk ål med anslutningsproblem. En stunden på och andra stunden av. Får inget flyt alls i ridningen och han blir ryckig och orolig i kontakten. Inte alls nöjd när jag kommer ut från ridhuset. Tillbaka till ridbanan för att trava av, och plötsligt är han hur fin som helst i kontakten och känslan igen - jävla häst helt enkelt uttryckt! Vi red ihop 62,2% på dagens start.


Blir så irriterad när han gör så här, för kan han vara så fin innan och efter, då är det enbart att han utnyttjar situationen inne på banan till att hitta på dumheter, eftersom han vet att det inte går att korrigera. Ibland är Nero för dum för sitt eget bästa.


Till andra klassen var han oxå jättefin på framridningen och något bättre inne på banan. Var ju dock en MSVC:1 vi startade, mest för att få till känslan av hur mycket mer som krävs för den nivån. Å med tanke på hur Nero kändes i första klassen var det ingen jättegod timing att starta MSV idag, men vad gör man.

Vi red iaf på 53% med kommenteraren att han har potential men behöver bli starkare och bärigare innan han är klar för denna nivå. Å det kan jag sannerligen hålla med om. Vi plockade iallafall ett par 7:or på galoppen, dock blandat med både 4:or och 5:or på travdelarna.


Suck...ibland är han till salu, eller bortskänkes helst!


 

Av Malin - 3 oktober 2015 19:00



...ville få möjlighet att rida igenom MSVC 1 på korrekt bana ett par ggr innan morgondagens start. Så trots ett strålande väder så skrittade vi ner till ridhuset. Hade med oss Anna som programkontrollant och hjälp idag. Tar ett par genomridningar innan programmet sitter. 


Nero var supertaggad idag och låg på som en idiot. Tog mycket tid att få honom att tagga ner och sluta springa ifrån mig. När han kom ner på jorden red vi ett par fina travlängningar som jag önskar vi kan få till på tävling. Red igenom programmet så jag fick en känsla för hur delarna ligger. Ska bli spännande imorgon! 


Liten filmsnutt i galopp från idag...

 

Av Malin - 2 oktober 2015 20:00

Jobb 7-16 och sen stallet. Idag fick Dino vilodag och Nero och jag tog ytterligare ett dressyrpass på banan. Idag kändes han väldigt mycket mjukare och bärigare än på länge, och jag fick den där fina känslan där han schvungar genom hela ryggen. Fortsatte att rida delar ur helgens dressyrprogram. Fokuserade ffa på öppna och sluta som ingår i MSVC 1 samt skänkelvikningar ur LA:1. Red även lite enkla byten och övade på ökningar och upptag. 


När vi var klara fick Nero komma in i boxen och jag hämtade in Dino som fick lite mys på stallgången och en ordentlig rykt. 


Äntligen helg!

Av Malin - 1 oktober 2015 21:02

YES!!!!


Idag var det äntligen dags för uppkörning för mitt BE-kort. Som jag längtat och väntat på detta. Både säkerthetskontrollen, manövreringsprovet och själva körningen gick fin-fint och jag fick ett gott betyg av föraraprövaren som godkände mig. Så nu får jag äntligen börja köra mitt snygga släp, å det bästa av allt, jag kan lasta båda mina killar och åka med dem tillsammans på träningar, tävlingar och annat skoj!!!


Hann med stallet på morgonen innan uppkörningen och red även idag ett dressyrpass på ridbanan med Nero. Lite stönigt i början, men sen kom jag på mig själv och tänkte om. Körde helt enkelt på de knappar som Martin Umaerus gav mig i våras, och vips blev Nero så himla fin i formen och mjuk som en kudde att sitta på. Kämpigt, men så väl värt det när det funkar.


Så med dagens resultat blir det nog debut MSVC1 på söndag.....ahhh....spännande värre!!!

Men jag resonerar så här. Det är bättre att jag testar nu, så jag vet vad jag har att jobba på under vintervilan. Tänkte ju likadant med LA förra året och är så glad att jag gjorde just på det sättet, så nu kör vi!


Finaste Nero i vintras....hoppas så att vi ska hitta tillbaka till den känslan nu när vi förhoppningsvis har krånglat färdigt med bett och låsningar!

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards