Chocolicious

Alla inlägg under oktober 2015

Av Malin - 23 oktober 2015 18:30

Äntligen helg igen och idag var jag administrativ på jobbet vilket medförde att jag kunde kompa ut redan vid 14-tiden. Styrde bilen mot stallet efter att ha införskaffat en flaska med symaskinsolja. Idag skulle Nero bli av med vinterullen.


Så jag mockade och fixade maten till både killarna innan jag hämtade in Nero från hagen. Gäller att passa på när det är en torr och fin dag så han är så torr och ren som möjligt i pälsen. Så vi skred till verket och Nero skötte sig med den äran idag. Det märks att han börjar växa upp och mogna på vissa plan. Så det gick ytterst smidigt att helklippa honom idag...känns så himla skönt att bli av med pälsen!


Så här snygg blev Nero....

Å här är ullen som fårglarna får ta hand om...

   


När vi klippt klart dressade vi på oss och körde ett pass på ridbanan. Även idag fokuserade vi på övningarna vi red för Pelle med att få honom loss och rörlig i ryggen, så han fick verkligen sänka nacken och runda upp ryggen i såväl skritt, trav och galopp. Fick en bra känsla och Nero kändes mjuk och följsam. Riktigt nöjd när vi avslutade!


Dino fick en rykt och lite puss på mulen innan jag åkte hemåt för att njuta av ledig helg!

 



Av Malin - 22 oktober 2015 21:45

Wihoo...idag så kom då äntligen det efterlängtade paketet!



 

Min nya hoppsadel....en Prestige Versaille...!

 

Nero fick omedelbart inviga den och vi tog en sväng runt skolan i den. Riktigt skön att rida i, och Nero verkade trivas i den då han hela passet kändes väldigt runt och mjuk över ryggen. Bjöd på härlig trav och fina runda galoppsprång!


Dessutom ser han rätt nöjd ut på bilden medan Dino avundsjukt tittar på. Ska prova den även på honom i helgen och kolla om Rebecka, sadelutprovaren har möjlighet att komma ut och titta om den behöver justeras något.  

Av Malin - 21 oktober 2015 23:00

Ytterligare en förmiddag som spenderas i stallet med mina fina killar.


Även idag fick Nero vara först ut med ett dressyrpass på ridbanan. Försökta hålla minnet alert från Pelle-träningen och red mycket liknande övningar med samma känsla och idag kändes faktiskt Nero snäppet bättre. KUL!

Fokus på att verkligen få honom att länga ut halsen och komma upp över ryggen. Söka aktivt efter ett sug framåt och få igång motorn bak ordentligt. Red mycket övergångar och tempoväxlingar för att få honom aktiv och vaken. Avslutade med en väldigt god känsla.


Dino näst på tur. Även han fick ett pass på ridbanan ida goch likaså han kändes väldigt fin. Idag kunde jag reglera formen lite på yttertygeln och han sökte sig fint nedåt. Kändes väldigt stabil och i ramen idag, kunde trava honom fram för skänkeln och in till handen, styra runt på runda volter och  göra avslappnade övergångar. Riktigt roligt ridpass!


Som ni ser så börjar Dino bli rätt så stor....å maffig med även om han inte Neros snygga välformade rumpa än   

 

Av Malin - 20 oktober 2015 22:00

Jobbade 7-16 idag och på agendan stod slutliga styckningen av älgen. Så hästarna fick en vilodag idag där jag endast mockade, fixade maten och hämtade in dem från hagen. Ryktade båda killarna som verkade ganska så nöjda med att få krypa in i varsin box och mumsa eftermiddagshö.


Så idag blev vi äntligen färdiga med att stycka, så nu kan jag ha lite mer tid över för annat istället.


Bjuder på lite fler fina bilder från i helgen, alltid trevligt att ta lite uppställda bilder där man kan se hull och muskelsättningen på killarna...


       

Av Malin - 19 oktober 2015 22:00

Så var en ny vecka igång och jag startade den på bästa sätt. I stallet med båda mina killar.

Först ut var Nero som fick komma ut på en sväng runt skolan idag. Lite kallt om nosen, men ändå ett trevligt pass där vi mest rullade igenom samtliga gångarter. Väl tillbaka fick han täcke på sig och komma ut i hagen med en påse hö.


Tog mig an Dino därefter och vi tog ett pass på ridbanan idag. Jobbade igenom i samtliga gångarter med fokus på framåtbjudning och styrning. Går allt bättre och han börjar även hitta en stadigare form. Känns superkul!


Bjuder på lite härliga bilder som sambon tog i helgen...alltid trevligt med något att njuta av så här på måndagen!


     

Av Malin - 18 oktober 2015 23:30

Ytterligare en dag som spenderas med att stycka älg och paktera in i frysen. Vi är trots detta inte helt klara och kommer bli tvugna att fortsätta även på tisdag. Å nu börjar det dessutom bli redigt fullt i nya frysboxen med. Trots 300liters.


Förutom detta har jag även varit en sväng till stallet idag. Hade lunchfodring på min lott och var där vi 13-tiden för att ge pållisarna maten. Passade på att mocka och fixa med stallet medan de mumsade i sig höet.

Hämtade sedan in Nero, fixade oss lite snygga och lastade sedan in Nero i transporten och rullade mot Botorp.

Idag stod träning för en ny tränare för min del på agendan, Pelle Dufvenfelt.


Mer om honom kan ni läsa här...

http://tranarportalen.se/showCoachDetails.php?coachID=c14470


Nero kändes fin när vi red fram och det gick även väldigt bra på träningen. Fick mycket beröm för att det såg väldigt trevligt ut, men fick även hjälp med att runda till och länga ut Nero över rygg och nacke. Pelle tyckte jag skulle satsa mer på att rida honom rund och låg för att stärka rygg och bakdel. Nero kändes överlag fin idag och vi fick rida både förvända sluta, öppna, skänkelvikning och lite tempoväxlingar i trav och galopp. Pella tyckte absolut det såg ut att finnas mer att plocka fram i travlängningarna, så det känns positivt. Trevlig bekantskap som jag hoppas vi kan fortsätta träna för!

Av Malin - 17 oktober 2015 23:45

Tji fick vi igår...

Tyckte vi låg bra till med styckningen av älgen och vi åt middag i godan ro. Hade precis avslutat maten när telefonen ringer och de berättar att det varit en viltolycka och att vi har en död älgtjur att ta hand om. Var bara att kasta sig iväg och hämta hem älg nummer tre för våran del.


Yises...bara ren flax att det gick så bra för de i bilen som klarade sig utan en skråma. Älgen var död och tyvärr väldigt trasig inne i buken. Så pappa och jag hade en diger uppgift att ta ur och rädda de delar som inte var i kontakt med buken på älgen. Å förutom det hade vi ju redan påbörjat styckningen av den andra älgen. Så jag och sambon rullade in på uppfarten vid 04.30 inatt. Snacka om helt slut!


Så jag fick helt sonika stryka mig från tävlingen, då jag skulle ha behövt åka från stallet vid 06.20 för att hinna, och det var inte ens att tänka på.


Så efter knappt 4 timmars sömn var det bara att gå upp och bege sig till Örebro för att hämta en begagnad frysbox som vi hittade på blocket. Handlade även med lite annat, bla detta supersnygga pannband som jag hittade på Hööks...jag älskar turkos!


 


Sambon och jag avnjöt en härlig lunch på Lake Lodge med supergod ugnsbakad lax och en helt vidunderlig utsikt!


     


Sen var det bara vidare till stallet för att sköta om hästarna som fick vila idag båda två, då vi var tvugna att fortsätta ta hand om våra älgar, idag styckade vi färdigt älg nummer ett och imorgon väntar fortsättningen! 

Av Malin - 16 oktober 2015 19:30

Så var det äntligen fredag och vi ser fram emot helg efter en ganska så fullspäckad vecka.

Började dagen med lite sovmorgon och sen stallet. Idag var det Neros tur att arbeta igen och vi tog ett pass på ridbanan där vi jobbade igenom delar till morgondagens tävling. Ska starta en LA:3 i Askersund imorgon och det programmet har vi ju ridit en hel del, så det handlar mest om att känna igenom de olika delarna. Fick en god känsla idag då Nero var med mig och kändes lätt och luftig.


När vi ridit klart fick Nero duscha och sedan stå inne med fleecetäcke och hö medan jag fixade mockning och mat. Släppte sedan ut honom och lunchfodrade samtliga hästar.

Rullade vidare till ICA Maxi och veckohandlade, hem, lastade in varorna och sen vidare till mamma och pappa för att ta mig an älgen.


Nu har vi paus med middagsmat och sen väntar fortsättning under kvällen.



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards