Chocolicious

Alla inlägg under oktober 2015

Av Malin - 15 oktober 2015 17:15

Ingen rast - ingen ro!


Idag var det många älgar som ville vara med och visa upp sig. Jag sköt redan 07.30 på morgonen och hade dessa snyggingar ute på gärdet framför mig strax efter skottet!



Nu räknar vi jakten 2015 som avslutad för imorgon ska vi stycka älg nummer 1.

Så nu får jag packa undan kläderna för i år och på återseende nästa år igen! 

 

Firar med en kopp nyponsoppa!


Så idag blev det fullt ös med att ta mig an älgen och ta ur och hänga upp den. Fick bli stallet på kvällen och ett dressyrpass på banan i mörkret. Tur det finns ordentlig belysning. Nero var på sin lite suriga sida idag, vilket innebar en del diskussioner innan vi var överens om vart arbetet skulle leda.


Nu tar vi kvällen för imorgon väntar styckning av älg!

Av Malin - 14 oktober 2015 21:45

Det är härliga dagar vi spenderar i skogen just nu. Krispigt och klart med solsken och alldeles vindstilla väder. Var dock ganska så kallt i morse när jag satte mig på plats, tur man har med sig varmt att dricka och goda smörgåsar att knapra på.

Inga älgar i mitt synfält denna dag...men lite fler härliga bilder!


       


Tog stallet en sväng på lunchen då jag red ett pass på ridbanan med Dino. Körde samtliga gångarter med lite vägar såsom snett igenom och volter varvat med att bara följa spåret. Han sköter sin fint och är så himla bärig och duktig. En fröjd att sitta på helt enkelt.


Hann även med en sväng till Djur och Natur för att köpa lite hästmat och till Dollarstore för att köpa en plastlåda till foderkammaren. Nu börjar det bli lite ordning och reda igen faktiskt!

Av Malin - 13 oktober 2015 21:30

Ytterligare en härlig dag i skogen, dock utan några älgar i sikte för min del. Bjuder på lite fina naturbilder... 

       


Tog en tur till stallet mitt på dagen och red Nero på banan. Körde ett mjukgörande pass i ganska låg form med syfte att få upp ryggen ordentligt. Red många mjuka runda linjer med övergångar och tempoväxlingar. Körde ett kortare pass på 30min och sen var vi nöjda. 


Hann även med att sortera ett par omgångar med ren tvätt, trist men nödvändigt. 

Av Malin - 12 oktober 2015 21:15

Så var veckan igång och klockan ringde redan vid 04.45 imorse. På plats i skogen en timme senare och dagen till ära hade vi minusgrader... Brr!


Fin morgon...

 

Det gäller att vara ordentligt påklädd....snyggaste outfiten ever...

 


Hade idag glädjen att få skjuta kl 9.20, så resten av dagen har ägnats åt att ta reda på älgen. 


Stallet hann jag med vid  21-tiden då jag även nattade samtliga hästar. Nu sängen och ny dag imorgon! 






Av Malin - 11 oktober 2015 21:30

Med tanke på kommande älgjaktsvecka så passade jag idag på att rida båda mina killar. Nero fick en sväng ut i skogen i ett ganska kravlöst format där vi bara rullade på i samtliga gångarter. 


Dino fick ett pass på ridbanan där vi red lite vägar såsom volter och snett igenom. Han skötte sig finfint. En riktig pärla den hästen. 


Passade även på att montera lite hyllor i foderkammaren...

 


Å så invigde jag ett av mina reainköp på jackpotten i somras. 

 

Av Malin - 10 oktober 2015 19:00

Idag var det återigen tävling på agendan. Startade dock sent, så jag han med både sovmorgon och skön förmiddag hemma innan jag åkte till stallet efter lunch. Mockade och fixade maten innan jag hämtade in Nero och gjorde oss iordning. Idag var det debut för en LA:4 för vår del. Nero kändes väldigt fin på framridningen men inne på banan blev det väldigt många missförstånd och Nero tog en del egna beslut, vilket kostade väldigt många poäng.   


Så det var med tunga steg vi lämnade banan. Å det som gjorde mig mest besviken var det faktum att det var lagfinalen i Div II vi red och det var enda anledningen till att jag startade idag, då Nero är osäker i bakdelsvändningarna och inte riktigt är redo. Å döm om min irritation när jag sen inser att jag är den enda från laget som är där. Övriga har sjappat och struntat i att höra av sig till mig. 

Sånt är så förbannat jävla dåligt och gör mig så besviken. 



Nu åker vi hem sa Nero...

 

Av Malin - 9 oktober 2015 23:00

Oj vad fort åren går. Tänk att min lilla kille redan är 6år. Födelsedagsfrukost på morgonen och sen väntade jobbet för min del. Direkt från jobbet till skjutbanan för att skjuta in vapnet till jakten vilket innebar att det blev sent innan jag var i stallet. Hade insläpp så jag tog in samtliga pållarna och ställde Dino på gången. Mockade åt honom och borstade av innan han fick äta sitt mellis. Bytte plats med Nero och mockade åt honom. Borstade och klädde på för ett dressyrpass på ridbanan. Satte på belysningen så funkade det utmärkt. Idag kändes Nero väldigt fin och uppmärksam. Mjukade igenom och red lite linjer ur morgondagens program innan vi avslutade för idag. 


Födelsedagsbjörnen myser i sängen   

 

Av Malin - 8 oktober 2015 17:20

Hinner med ganska så mycket på mina lediga förmiddagar.

Idag var jag på plats i stallet vid 8-tiden och tog mig an Nero. Ett dressyrpass stod på planeringen så på med benlindor och övrig utrustning. Nero kändes väldigt fin till att börja med även idag, men så skulle han återigen testa läget lite när det började bli jobbigt i galopparbetet. Så efter ändlösa diskussioner om samma saker som igår, så fann han slutligen att den där människan på ryggen inte skulle ge upp, utan att han nog borde göra som vi sa från början. Å då blir han återigen väldigt fin. Känns som om vi är en i sån där period nu då han ska ta ytterligare ett steg framåt i sin styrka och bärighet, å då blir det plötsligt lite jobbigare och han måste prova att protestera lite.


Nero är ju en herre med otroligt mycket huvud, han är väldigt tuff och ganska så hård i huvudet. Så när han är på det här humöret så gäller det att matte är ännu hårdare i huvudet och envis som en idiot. Som tur är för min del, och dessvärre för Neros del så råkar jag vara precis så tjurskallig och Nero är inte heller den första hästen med sådan hårdhet som jag haft i min ägo. Men visst önskar jag ibland att han vore mindre hård och lite mer lättarbetad.


Hoppas att det tills viss del är en mognadsfråga och att han blir bättre när han blir äldre.


Dino vilade idag och fick en borststund innan både killarna fick gå ut i hagen. Mockade och fixade stallet lite snabbt innan jag tog mig vidare till skogen för att röja älgpass inför den stundande älgjakten. På måndag smäller det och då ska allt vara klart.


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards