Chocolicious

Alla inlägg under januari 2016

Av Malin - 15 januari 2016 23:15

Ja nu börjar det faktiskt bli lite tradigt med -20 grader för jag vet snart inte vilken dag i ordningen. Är mellan nätter och idag sov jag mindre bra. Blev väckt av telefonen vid 12 och efter det slumrade jag mest av och till fram till 14. 


Hade båda killarna på plats hos mig när jag vaknade... 

   


Åkte till stallet där jag tampades med fruset vatten i hinkar, tunnor och vattenkannor. Mockade boxarna där ströet delvis frusit. Suck!

Hade insläpp av samtliga hästar idag och även det tar sin lilla tid när det ska bytas täcken på samtliga hästar. 

Ryktade båda mina killar och pussades en stund innan jag återvände hemåt. 


På hemvägen träffade jag på dessa fulingar...

 

Nu åter jobb i ytterligare två nätter! 

Av Malin - 14 januari 2016 20:00

Idag slog verkligen kylan till igen och termometern visad -23,8 när jag gick upp. 

Fick bli soffmys med katterna hemma inomhus i värmen. 

Efter lunch var jag med mamma till Örebro för läkarbesök. Blev dock en kortis då jag hade insläpp av hästarna i kylan. Kände på Nero när han kom in och han kändes lagom varm, så det är kanonbra. 

Nu väntar tre nätter på jobbet för min del, å således får Nero en minivila på ett par dagar pga extrem kyla och mitt jobb. 

Av Malin - 13 januari 2016 21:00

Idag stod begravning av svärfar på agendan vilket innebar att jag var till stallet på morgonen. Fick bli en snabbis med mockning och matfixande till mina killar. Idag fick de även inviga sin lekboll. I vanlig ordning så är allt som är gott, mysigt eller roligt Neros, och Dino får bara prova när Nero tröttnat, eller hittat något som är mer intressant. 


Således ingen ridning idag, utan killarna fick underhålla sig själva. 

     


Så glad över att ha min pluttis Bagheera hemma igen. Har mest myst och tagit igen tiden vi förlorat. Älskade lilla katt!


På eftermiddagen var det begravningen som upptog vår tid. Ledsamt och jobbigt, men samtidigt fint och på sitt sätt skönt när det är genomfört. 

 

Av Malin - 12 januari 2016 20:00

Det är väldigt tomt hemma utan Geeris, även om Månse verkar gilla att få all uppmärksamhet. Hade sovmorgon och hemmamys med Måns på FM. Åkte till stallet vid lunch och Nero och jag körde ett härligt dressyrpass på ridbanan där det låg 40cm snö. Blev världens vall där vi trampade fram, men oj så fin Nero blev. Red mycket övergångar och tempoväxlingar både på volt och längs spåret. Krävs mycket muskeljobb att orka sätta sig och få upp fronten i det underlaget. Utmärkt styrketräning. 


När stallet var avklarat fick jag ÄNTLIGEN hämta hem min lilla älskling från djursjukhuset. Snuttisen blev helt till sig när jag kom in och pusskalaset var ett faktum. 

   

Nöjd kille med snyggt bandage...

     


Av Malin - 11 januari 2016 21:38

Så var äntligen tre nätter avklarade och jsg vaknade till ett glädjande samtal från Karlstad Djursjukhus som berättade att Geeris var piggare och inte hade kräkts något mer. Han hade fått prova lite blötmat som han åt med god aptit. Så förhoppningsvis får han komma hem imorgon igen.


Myste med Månseman som fick räkor till frukost, inte illa!



Vidare till stallet för uteritt med Nero. Det har vräkt ner snö sista dygnen och idag var det verkligen ett vinterland vi red i. Körde ett skojigt pass tillsammans med Anna och Jacke. Vi red sida vid sida genom snön och hästarna njöt av att få sträcka ut i galopp. Blev dock lite väl skojsigt när vi plötsligt i full galopp, nästan rider in i en flock med älgar som ligger och vilar. Nero som inte tycker om älgar fick eld i arslet och drog iväg, å älgarna sprang i panik åt andra hållet. Nero är ju dock ganska cool för efter ett par språng så stannade han och väntade in Jacke som inte fattade vad som hände. Var trötta killar som skrittade hemåt

 










Av Malin - 10 januari 2016 22:45

Aldrig får det vara enkelt.

När jag kom hem imorse verkade läget fortsatt lugnt med Geeris. Så jag pytsade på med vatten och kattmalt och gick sedan och la mig. Vaknade vid 11.30 och då hade lillkillen återigen kräkts stora mängder. Var i kontakt med djurkliniken här hemma, men de hade inte möjlighet att ta emot då de slutade redan kl 16 och han skulle därmed inte hinna få dropp.

Så jag pytsade på med lite mer vatten och sov ett par timmar till. För ska jag ändå åka till Karlstad med honom, då behöver jag sova lite mer inför nattarbetet.


Gick upp vid 15.30 och då kräktes han igen. Så det var bara att ringa Karlstad och sen lasta kissen i bilen och bege sig. Knappats något toppenväder att köra i, men det gick bra.

Väl på plats fick vi komma in omedelbart och träffade veterinären. Bagheera var intorkad efter alla kräkningar, hade ingen feber men var tagen.

Vi röntgade magen på honom och man såg inget annat konstigt, men vet tyckte sig ana en hårboll och dessutom var tarmarna lite gasförande vilket visar att magen står lite still. Så han blev inlagd med dropp och lite läkemedel för att få igång magen.

Så får vi se hur det går....


Fick därmed bli en supersnabbis i stallet efter jag var hemma från Karlstad vid 19.50 och skulle vara på jobbet 21.30 Så mockade i rekordfart, fyllde på vatten och ställde fram hö och kraft. Pussade killarna på mulen och sen hem för lite mat i magen och en snabb dusch.


Sambon fick mysa med Månse som kände sig ensam och övergiven....

 

Av Malin - 9 januari 2016 20:30

Så var nätterna igång och dagen bestod mest av att sova.

Har dock jobbvak även hemma då Bagheera verkar ha en hårboll på tvären igen och hade kräkts över halva huset imorse när jag kom hem. Så bara att pytsa i vatten med spruta och ge kattmalt och massera den lilla magen med jämna mellanrum. Blir lite hackigt med sömn, men sånt är livet.


Hade insläpp av hästarna på eftermiddagen och idag hade Anna släppt ut dem i vanliga stora gräshagarna så de skulle få springa av sig lite. Såg ut som om de haft skojsigt och rejsat järnet. Var lite taggade pållisar som skulle komma in när jag väl tog mig an det. Dino var redigt på tårna och fick ett par tillsägelser så han påmindes om vad som gäller.


Bagheera har dock fått behållla allt vatten jag pytsat i hitintills, och låg och värmde sig framför brasan när jag åkte till jobbet.


 

Av Malin - 8 januari 2016 20:45

Idag blev en riktigt fullsmetad dag där mycket skulle hinnas med.

Hade klockan på 9.45 imorse, påtvingad sovmorgon eftersom jag ska jobba inatt och behöver hamna rätt med timmarna. Åt frukost och städade ut julen hemma. Så skönt att få rensa bort allt jul- och adventspynt och får lite nytt och fräscht hemma igen.


Åkte till stallet vid 13-tiden eftersom jag hade inbokad tid med vår veterinär Jenny som skulle komma för ID-kontroll av båda mina killar inför den nya tilläggsregistreringen. Så nu är bådas chip avlästa, å det var rätt hästar jag hade hemma - skönt   

Å kontrollerad virvlar och stämplar och signaturer fixat å klart. Så nu ska jag bara fylla i resten av papprena och på måndag skickar jag passen och hela faderullan för registrering. Å blir några pengar fattigare på kuppen - YIPPIE!


När Jenny var färdig med ID-kontrollen fick Nero komma ut på en uteritt i snön. Vi körde en lite lagom tur med ganska så mycket trav och galopp innan mörkret föll. Nero var pigg som en mört och ville gärna springa både fort och mycket, men lyssnade väl när matte gjorde förhållning för sitsen och bad om ett mer kontrollerat tempo. På tillbakavägen skuttade vi både över träd och ett dike, vilket Nero tycker är superkul. Mindre kul var när han lyckades repa av snön från ett par grenar över oss båda. Vi såg ut som Hemulen på tur.


Vidare från stallet till mamma och pappa för att mysa lite med deras katter eftersom de är till Ullared. Uppskattat av deras björnar. Åkte därefter till ICA för veckohandling och nu väntar nattarbete för min del.


Då hela helgen försvinner in i nattarbetes dimmor så ska killarna vila och skrota runt i hagen.


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards