Chocolicious

Alla inlägg under januari 2016

Av Malin - 23 januari 2016 21:45

Jobbade ju inatt och idag sov jag således till kl 12. Åt frukost och fixade lite hemma innan jag åkte till stallet. Mockade och fyllde på med nytt spån i boxarna nu när det äntligen blivit lite mildväder så det tinat i ströt igen. Har ju varit aningens svårmockat sista tiden pga kylan. Men idag bytte vi till rent och fräscht spån.

När jag fixat stallet färdigt tog Anna och jag en tur i skogen tillsammans. Pigga killar som var på bushumör idag och tog tillfället i akt att busgaloppera lite när möjlighet fanns. Blev mycket galopp och även idag red jag Nero på Kimblewick-bettet och han kändes så nöjd. Mjuk och fin i kontakten utan att bli stark eller tjaffsig. Så det bettet gillade han tydligen.


Vi träffade på vildsvinen två gånger och de är lite smått tröga när man får vissla och tjoa högt ovh länge innan de faktiskt flyttar på sig. Nero och Jacke verkade totalt ointresserade av vad det var för knepiga djur som trynade runt i foderhuset.


Väl tillbaka i stallet var det dags för insläpp av samtliga hästar innan jag kunde återvända hemåt för en lugn kväll hemma tillsammans med sambo och katter.


   

Av Malin - 22 januari 2016 20:30

Produktiv dag för min del. Stallet vid 11-tiden och Anna och jag skrittade ner till ridhuset idag för dressyrjobb. Kallt men skönt med annat underlag än snö. Nero kändes fin och vi jobbade mycket med att känna igenom alla detaljer. Så vi red öppna, sluta, skänkelvikningar och bakdelsvändningar. Jobbade med rättvänd och förvänd galopp med skrittövergångar och red galoppökningar med upptag. 


Tillbaka i stallet passade jag på att mocka ur killarnas hage eftersom det inte varit möjligt i -20. Så nu är den ren och snygg. 


Tillbaka hemma blev det storstädning av huset och nu väntar nattjobb. Fulltecknad agenda i vanlig ordning. 

Av Malin - 21 januari 2016 22:09

Suck....efter att ha jobbat hela natten kommer jag ut för att åka hem, trött och frusen då termometern visade -20. Å så startar inte bilhelvetet. Batteriet urladdat igen. Så ringde till pappa för starthjälp, står ute i 45 minuter, iskall och trött, då ringer pappa och får inte igång sin bil heller. 'Bara att knalla tillbaka in på jobbet, byta bil med mamma och sen kunde jag äntligen rulla hemåt. Km i säng 1,5 timme senare än planerat. Blev inte alls varm trots att jag hade värmedynan på.


När jag vaknade fick jag åka till Helmia och hämta ut ett nytt batterim vänta in pappa som kom och startade mig och sen kunde jag åka och köpa hästmat och slutligen bege mig till stallet. Då var klockan redan efter kl 16 och termometern hade redan passerat -18. Så det var bara att glömma ridning idag. Fick bli lite mys och borstning i boxen med båda killarna och så hoppas vi att jag kan vara tillbaka i sadeln imorgon igen.



Hittade ett stalltäcke på Hööks rea idag som jag skickade efter. Ett 150g som jag hoppas ska passa min lilla kille. Så han får ett eget.


 

Bild från hööks.se

Av Malin - 20 januari 2016 21:45

Vårt härliga vinterväder fortsätter outtröttligt att erbjuda oss kalla, klara dagar med mycket snö.

Idag var jag mellan två nätter och sov bort stora delar av dagen. Stallet när jag vaknade och idag var det vila som stod på agendan. Mockade och fixade maten åt båda mina killar innan jag tog in dem från hagen.

Ryktade båda två i boxen och kände igenom så det inte fanns några skador eller dylikt. Men båda kändes fina i kroppen.


Längtar efter lite mer rea på hästutrustning då jag behöver komplettera täckesförrådet med lite av varje. Dino envisas ju med att växa både på bredden och höjden, och kommer helt enkelt att kräva ännu större täcken. Idag är han på god väg att fylla ut 155cm. Så det återstår att se vart vi slutar.


Bjuder på lite fler härliga vinterbilder på killarna...


         

Av Malin - 19 januari 2016 19:45

Ledig dag som rullat på med diverse göromål. Sovmorgon eftersom jag ska jobba inatt. Mys och frukost hemma med mina älskade busungar. 

Bagheera är en riktig myslort som gillar att sova hos sin mamma   

 

Var iväg till Dollarstore och köpte nya vattenbaljor till hästarnas hage eftersom de andra frusit sönder efter denna köldchock till vinter. Tog en sväng förbi Djur och Natur med. 

Hem för ombyte och sedan lunchfodring i stallet. Tar sin lilla tid när man ska värma vatten till samtliga hästar och fylla på ute i hagen. Medan killarna mumsade lunchhö passade jag på att mocka, fixa höpåsar, göra kraftfodershinkar och plocka med tvätten. När allt var klart tog jag och Nero en sväng ut i naturen. 


Testade idag mitt senaste tillskott i bettdjungeln. Nero vill helst ha ett rakt bett med tungfrihet och fasta ringar. Då är han nöjd i munnen, ja nu bortser jag från kandaret som han gillar mest men då påminner väl detta ganska mycket om en stång för hans mun. Å det lilla problemet med denna typ av bett är att han stundtals tar väldigt mycket stöd i bettet och blir stark och tung. Så efter en del klurade så införskaffade jag ett kimblewickbett med dessa önskemål att det är ett rakt bett med tungfrihet och fasta ringar men med tillägg av lite varierande funktion på hävstång. Dvs jag kan sätta tygeln på olika sätt och uppnå olika effekt av bettet. Tanken är främst att använda det vid uteritt då han ibland lägger sig på ffa i galoppen och på så sätt smiter undan arbete. Rider ju ofta på hack ute, men även där kan han hänga sig på och bli stark. 


Å idag provred vi det nya bettet. Är så himla nöjd, å även Nero kändes väldigt tillfreds. Kunde rida med lätt kontakt i samtliga gångarter, Nero var mjuk och lugn i munnen och arbetade upp genom ryggen med fin kontakt. 

Detta ska vi fortsätta prova...

 

Idag red vi en härlig tur med blandat grusväg som var täckt med sviktande snö och i skogen. Träffade på vildsvin som var otroligt svåra att flytta på och jag fick hojta och vissla en lång stund innan de gick undan. 

Vackert som ett vykort när vi skrittade hemåt...

 


Tillbaka i stallet fick Nero komma in i boxen och äta mellis. Hämtade in Dino som blev ryktade och fick pyjamas på sig. Stora killen har nu växt i 155cm täcken. 

 



Av Malin - 18 januari 2016 22:13

Efter allt nattjobb var det otroligt härligt att njuta av solsken och dagsljus. Efter sovmorgon med mina björnar och frukost i lugn och ro var det dags för stallet. 


Idag visade termometern endast -14 grader och som ni vet. Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. 

I den kylan som hägrar nu är det otroligt viktigt hur man klär sig för att inte bara orka med att vara utomhus i flera timmar, utan även för att kunna njuta av den tiden. 


Viktigt att använda lager på lager principen men även att välja rätt material. 

Jag använder alltid funktionsmaterial och tycker väldigt mycket om Crafts produkter och använder deras underställ lager ett, både tröja och byxa som har som främsta funktion att transportera bort fukt från kroppen. Ovanpå det har jag ett värmande lager två som består av en tjockare tröja och byxa som har värmande egenskaper förutom dess förmåga att leda fukten vidare utåt. 

Vid särskilt kallt väder kompletterar jag med en dunväst på överkroppen för att bibehålla värmen. 

Ytterst använder jag termoridbyxor och termojacka som tillför ytterligare värme och står emot vind och väta. 


En buff i halsen som går att dra upp över mun och näsa, pannband under hjälmen och ullstrumpor på fötterna. Har ett par varma vinterridstövlar i läder som är fodrade med fårskinn. I dessa sätter jag mina superbra värmesulor som drivs med batteri. Värt varenda krona och gör så att kyliga dagar utomhus till trots så har jag varma och nöjda fötter.


 

På händerna har jag varmfodrade handskar som jag i kylan kompletterar med keramiska värmepåsar som jag lägger i handskarna. Aldrig mer iskalla fingrar som knappt orkar hålla i tyglarna. 

 

Idag red jag och Nero en härlig tur i skogen. Fint sviktande underlag med all snö och krispig kyla med blå himmel och solens strålar som letade sig fram mellan grenarna. Idag red vi in bakom stallet, runt bommen och ner genom grusgropen. Såg hela älgfamiljen även idag, fem stycken sötnosar som mumsade tall.


Red mycket tempoväxlingar i både trav och galopp och Nero kändes superfin. Avslutade med övergångar mellan galopp och skritt samt lite samlad trav till mellantrav och tillbaka. 


Pappa kom förbi och hjälpte mig att bära in hö, så nu är förrådet påfyllt. 


Eftermiddag och kväll har ägnats åt att baka. Idag blev det semlor och matbröd. Mums!

 

Av Malin - 17 januari 2016 23:36

Äntligen var nätterna avklarade och höll på att svimma när jag kom ut till bilen och termometern visar på -25  

Hur ska jag nu kunna rida Nero?


Kröp iaf ner i en varm säng och sov till lunch. Vaknade till strålande solsken och termometern visade härliga -14 grader. Skyndade mig med frukosten och åkte sen till stallet. Mockade snabbt och la in mellis till killarna. Hämtade in Nero och snabbt på med alla prylar. Eftersom Nero vilat i 4 dagar så tog vi turen runt skolan idag. Nero kändes superpigg och glad över att få komma ut igen. 


Red mycket trav och galopp och Nero bara rullade på och verkade oändligt lycklig över att få springa lite. Lite kallt om ansiktet, men med rätt kläder var det riktigt skönt. 


Så himla fint väder med strålande solsken. Nero njuter...

 

 

Åkte sedan till mamma och pappa för att fylla transporten med hö. Hann även med en fika. Kardemumma och päronpaj...mums!


Ikväll har vi ägnat oss åt soffmys i kylan. Båda killarna mös under fleeceplädar och vi eldade i braskaminen. 


   



Av Malin - 16 januari 2016 23:47

Ytterligare en natt avklarad och idag sov jag bättre. Vaknade vid 15.30 när sambon och katterna virvlade upp i sängen. Bagheera ivrigt pussandes då han alltid blir så till sig när jag äntligen vaknar. 


Åt frukost och sen var det bara att klä på sig ordentligt och bege sig ut i kylan med riktning mot stallet. 

Där mötte Fille mig redan på gårdsplanen och klättrade upp i famnen. Sen skulle han hängåka i famnen på mig när jag försökte mocka och fixa stallet. Inte alltid så lätt...

 


Samma fix idag med fruset vatten och frusna underlag i boxarna. Även idag ryktade jag båda pluttisarna innan jag återvände hemåt. Imorgon blir det äntligen ridning för mig och Nero - härligt! 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards