Chocolicious

Alla inlägg under september 2014

Av Malin - 6 september 2014 22:24

Lång dag som började med morgonfodring och utsläpp i stallet. Hann även med att mocka och hänga fram höpåsar och mathinkar medan hästarna åt frukost. Lastade Nero och släppte sen ut övriga. Vid 8.45 påbörjade vi färden mot Örebro. Väl framme lastade vi ur och begav oss till framridningen. Idag var ridhuset uppdelat i två separata framridningsbanor, och vi var på övre delen mot läktaren. Där vi knappt knappt närma på tävlingen i våras. Så visst har han mognat. Kändes fin på framridningen och vi jobbade på samma sätt som hemma igår. Öppna, sluta och skänkelvikningar i trav. Väl inne på banan var han fokuserad och framme för skänkeln. Vi red ihop 68,9% vilket gav oss en andra placering i klassen. Kul!

Skrittade av efter genomförd prisutdelning och lastade sedan Nero så han fick mumsa lite hö.

Framridningen för nästa klass kändes han lite trött. Inne på banan höll han dock ihop det bra och genomförde programmet utan några missar. Trodde jag hörde fel när procenten kom...55,9%

Hämtade protokollet och förundrades över hur vissa domare verkar ha missat vilken nivå vi befinner oss på. Dessutom mycket udda bedömningar överlag. Fick bla en trea på mellantraven, med kommentaren otillräcklig. Ja menar en trea är ju snarast om man inte gör något alla. Annars brukar jag få en sexa för samma rörelse med samma typ ab kommentar. Dock låg hon överlag väldigt lågt. Så jag fäster ingen betydelse vid hennes bedömning, utan går på känslan att han skötte sig bra i båda klasserna idag. Å jag är nöjd med honom!

Av Malin - 5 september 2014 23:09

Ja idag hade jag ledig dag på schemat. Å som tur är så behöver jag aldrig fundera på vad jag ska göra med dessa lediga dagar. Idag fixade Bagheera planeringen genom att kräkas i mer än ett dygn, och vägra äta och dricka. Så djurkliniken hamnade överst på listan. Där var vi i 5 timmar och roade oss. Det gamla vanliga problemet med hårbollar :-S

Efter att ha lämnat av en betydligt piggare Geeris hemma väntade stallet och hästarna på mig. Dressyrpass för Nero, där vi jobbade igenom hela kroppen inför morgondagens dressyrtävling. Nero kändes väldigt fin även idag. Kul!
Tror han gillar underlaget på ridbanan!

Snygg-Nero i den oranga outfiten :-D

Efter avslutat pass stod bad och knoppning på schemat.

Cesar hade vilodag idag och blev endast borstad och klappad på.

Imorgon - dressyrtävling Örebro Ryttarteam!

Av Malin - 4 september 2014 20:45

Idag gjorde jag och Nero skogspremiär i nya stallet.

Skrittade ut tillsammans med stallägaren för att se oss omkring lite. Red en jättetrevlig runda ut i skogen över stock och sten. Mycket nyttigt för Mr Nero som nästan bara gått på grusvägar och någon stig i skogen. Dock innehöll den en hel del spännande moment. Bla massvis med älgflugor....brr!

Vi gick över ängar och förbi kossor....lite äckligt, men jag tror Nero regaerade mest för att den andra hästen reagerade. Skrittade vidare in i skogen och kom fram till ett ställe med ett stort dike som man var tvungen att hoppa över. Hugamig sa Nero och tänkte inte följa med matte över diket. Hoppade nämligen av för att visa honom vögen. Efter 10 minuter utan att han kom längre än ner till kanten, där han frös fast, så tänkte jag att vi provar väl att gå över bron som finns. Brukar dock inte vara många hästar som accepterar att gå över en träbro utan räcken osv. Men Nero traskade snällt över utan att blinka. Mattes knashäst   


Vi var väl ute i ca 45 minuter, så det var en härlig tur som jag garanterat kommer att ta igen! Perfekt när man bara skulle skritta!


Tillbaka i stallet så mockade jag och släppte in övriga hästar för eftermiddagsmat.


Efter det blev det Cesars tur. Borstade honom inne i boxen och han blir mer nyfiken och kontaktsökande för var dag. Han har väl lärt sig vem han får äpplen av   

Efter avslutad rykt fick det bli ridbanan även idag. Helt okomplicerat med start och stopp samt backning. Vi gick över bommarna från båda hållen utan problem. La lite mer fokus på longeringen idag. Han fick jobba på i trav och vi övade på lite galoppfattningar på lina. Han fattar snällt, men orkar inte riktigt hålla mer än ett halvt varv. Det kommer med styrkan.

Cesar blev iallafall rejält svettig och ganska trött tror jag efer 15 minuters longering. Tillbaka i stallet svampade jag honom med vatten och bjöd på ett äpple.

Av Malin - 3 september 2014 22:47

Ledig förmiddag och stallet på morgonen. Började med att borsta Cesar när jag kom dit, kratsa hovar och reda ut manen. På med grimma och longerlina och en ny tur ner till ridbanan. Gick superfint med promenaden och även med longeringen. Idag avslutade vi med att skritta över fyra cavalettibommar som låg på marken. Första gången stannade han och backade, så då fick han fortsätta backa ett par steg på mitt kommando och sen gick vi igen. Å då promenerade han helt lungt över bommarna tillsammans med mig. Beröm och äppelbit, och sen tog vi ytterligare en sväng över bommarna. Helt okomplicerat. Gick sedan direkt till hagen och släppte ut honom.


Tillbaka in i stallet för att ta mig an Nero. Borstade och på med grejorna för ytterligare ett dressyrpass. Å idag kändes Nero superfin! Riktigt härlig känsla.

Red igång honom ordentligt med mycket öppna på volt, sluta och öppna längs långsidan och skänkelvikningar på diagonalen. Nero blev riktigt fin i traven, och i galoppen kändes han super idag. I höger kunde vi varva mellan volt och fyrkantsspår utan att han tappade formen eller takten, red sedan rakt upp på medellinjen, la en 10m volt och sen tillbaka ut på medellinjen!

I vänster har han det fortfarande lite jobbigare, men han kändes bättre även här, och orkade komma upp lite mer i formen. Red även här växling mellan volt och fyrkant, och avslutade med att rida rakt upp och lägga en 15m volt, eftersom han har svårare i detta varv så vill jag inte ställa sådana krav att det känns jobbigt. Travade och skrittade av med massvis av beröm.


Under ridpasset på Nero hade ju Cesar premiär på att vara ensam ute i hagen. Tycker han skötte sig väldigt bra även där. Han sprang runt lite i början och gnäggade efter Nero. Men när han såg att vi var på ridbanan så lugnade han ner sig och började beta.


När jag kom ut och släppte Nero i hagen så hälsade de glatt på varande, jamsade omkring en del och betade sedan förnöjt.


Fixade i stallet, plockade upp alla grejor i sadelkammaren och mockade ur hagen. När jag kom ut med skottkärran kom båda killarna fram för att bli kliade och fick varsitt äpple att mumsa på. Gör mig så glad att de verkar trivas tillsammans   

Av Malin - 2 september 2014 20:00

Ja idag blev det premiär för båda killarna på nya ridbanan. Jobbade till 16, åkte därefter direkt till stallet. Mockade och fixade med maten innan jag hämtade in samtliga hästar från hagarna med hjälp av övriga i stallet. Började med Nero som fick ett lite lättare dressyrpass med tanke på nytt underlag och flytt med allt vad det innebär. Satt en del spänningar som släppte efterhand, och som vanligt bryr han sig inte om nya platser, så han var helt okomplicerad att rida.

Jobbade öppna och sluta längs fyrkanten och även en del skänkelvikningar. I galoppen blev det växling mellan volt och rakt spår. När Nero var åter i boxen blev det Cesars tur för lite uppmärksamhet.


Började med att borsta honom i boxen, reda ut manen och introducera glansspray. Lite otäckt ljud, men inte värre än att man kunde stå ut. Lyfte samtliga ben och kratsade hovarna utan problem. Sen på med grimman och longerlina. Sen begav vi oss mot ridbanan. Stängde ingången om oss, och det lät lite otäckt om ni frågade Cesar, men han stod snällt kvar vid min sida. Sen gick vi runt ett par varv och övade start och stopp, samt backning. Han skötte sig helt exemplariskt och gjorde som han blev ombedd. Inte heller han la så mycket fokus på sakerna på och omkring banan. Longerade honom ett par minuter på volten i skritt och trav. Inga problem där heller. Beröm och äpple att snaska på.

På väg ut från ridbanan bekom inte öppningen av ingången honom överhuvudtaget. Duktig kille!

Av Malin - 1 september 2014 22:30

Idag var det så dags för det fruktade ihopsläppet    Å första dagen ute i hagen i nya stallet.

Var på plats vid strax före åtta och båda hästarna verkade förnöjda i sina boxar. Nero hade ätit upp all mat och såg ut som vanligt. Cesar hade ätit upp höet, men skippat kraften, vet inte om den inte föll honom i smaken. Vi gör ett uppehåll, och så får den maten som ligger i krubba vara kvar, så får vi se om det slinker ner så småningom.

Släppte ut Nero först, han skötte sig fint och tog ett par vändor i hagen. Sen hämtade jag Cesar och släppte ut honom. Spännande sa Nero, som kom springandes. Sen följde den sedvanliga proceduren av hälsning, luktning, pip, skrik, vift med frambenen och ett par rejäla rundor i hagen i full galopp. Men inget bråk eller sparkar, så ihopsläppet gick lungt och fint till väga. När jag åkte därifrån så betade båda killarna lugnt, sida vid sida!


     

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards