Chocolicious

Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin - 7 augusti 2012 21:45

Oj vad kul! Sambon skickade ju in en av bilderna på våra katter när dom leker med innebandybollen till vår lokala tidnings fototävling månadens bild. Å varje dag väljer dom ut en bild som publiceras i tidningen, och när månaden är slut så väljer som en vinnare av alla bilder som publicerats.

Å för juli månad så vann vi med bilden på småbjörnarna, kul!   


Vinnarbilden;


 


Dagen har annars ägnats åt en av mina absoluta favoritsysselsättningar...(NOT!) nämligen strykning av kläder. Tacksamt nog så pallrade jag upp datorn på en bänk och kunde således stryka alla kläder och samtidigt titta på dressyren.

Så nu är samtliga kläder strukna och inhängda i garderoben inför hösten. Så skönt när det är klart, men så fruktansvärt tråkigt att göra. Gick iaf något bättre när jag hade dressyren att titta på.


Många fina ekipage och riktigt inspirerande att titta på   


Åkte till stallet på kvällen först, så Nero var redan inne när jag kom dit. Så idag fick han öva på att stå på gången medan jag mockade och fixade med vattnet. Nero stökar allt runt lite och skrapar och dolar, men om man bara ignorerar honom när han tjaffsar, och istället går fram och belönar honom med en klapp och lite mys när han står still, så märkar man att han ganska snabbt kopplar att det inte ger önskad effekt att strössla omkring därute. Borstade av honom ordentligt i dag eftersom han var ganska lerig av allt regnande och leriga hagar. Fick sista dosen med butta ikväll, så imorgon ska det bli spännande att se hur han rör sig. Halveringstiden för butta är ju 3-6 timmar, och efter 6 timmar beräknas ju koncentrationen vara maximal. Så fram emot eftermiddagen imorgon bör jag kunna se hur han är omedicinerad.


Imorgon ska jag även försöka köra ett lass med hö till stallet. Börjar ta slut. Dessutom är det snart dags att skicka in hö för analys inför vintern och foderstatsberäkningen!

Av Malin - 6 augusti 2012 23:23

Jadå...om det är någon som undrar vart mina pengar går så är det bara att titta på mina veterniärvårdsräkningar....och försäkringspremier....suck!

Idag var det således dags igen, dock inte med hästen utan med Bagheera igen.

Efter att ha blivit bättre i sin röst under helgen, så tappade han helt rösten imorse igen. Ringde till kliniken och fick en tid på eftermiddagen för missen.

Så idag har vi tagit prover och röntgat lungor och hals. Bagheera skötte sig superbra ovh ställde snällt upp på alla konstiga poser för röntgen. Bla ligga på rygg med benen åt varsitt håll, mammas plutt   

Iaf så hittar man inget avvikande vare sig på röntgen eller prover, utan misstanken ligger kvar på att han är svullen i sina halsmandlar och att orsaken till att han tappade rösten idag, är att han pga att han känt sig lite bättre, har jamat lite mer och överansträngt sig. Men å andra sidan, hur lätt är det att uppmana kissen till att inte prata. Jag som är ägare till två riktigt pratkvarnar som uttrycker sina åsikter om allt, jämt!


Så nu blir det en längre kortisonbehandling med Prednisolon istället, och så försöka att vila rösten. Å är han inte bättre efter det så blir vi remitterade vidare för endoskopisk kontroll i Karlstad.


Så Bagheera var mer än lycklig över att få återvända hem, om än med en snygg linda runt ena frambenet efter provtagning   


För min del så är halsen lite bättre, men är något mer förkyld idag. Var till stallet före lunch och fixade invändigt innan jag hämtade in Nero för att borsta och promenera. Gick fint och även idag helt utan hälta. Imorgon blir sista buttakuren och sen får vi se hur han verkar på onsdag. Planerar ny kontakt med ATG på torsdag för lite utvärdering!

Av Malin - 5 augusti 2012 21:07

Usch...vaknade flera ggr inatt med ont i halsen och värmevallningar. Å imorse kände jag mig lagom överkörd. Avskyr att vara förkyld och känna mig vesen. Sambon har ju varit dålig i ett par dagar, så det var väl egentligen inget annat att vänta   


Så förmiddagen blev lugn för min del, spenderades i soffan tittandes på OS-hoppningen, som även idag bjöd på en del spänning ända fram till slutet. Skönt att Sverige lyckades hålla ihop det så fint och tog sig vidare.

Efter avslutad hoppning tog jag mig i kragen och åkte till stallet. Mockade och fuxade maten innan jag hämtade in Nero för att borsta och mysa lite. Verkade vara bra med honom och han njuter så i sitt flugtäcke. Sötisen!


Hade även idag med mig en hel IKEA-påse med nysalget hö, som Neri fick festa loss på i hagen. Uppskattades!


Efter avslutat stallbesök har jag ägnat kvällen åt att sylta och safta i äkta husmorsstil   

Blev två flaskor med blandsaft, röda vinbär/blåbär och två burkar med svart vinbärssylt...gott!


 




Kissarna njuter av att vi är hemma och att dom får vara ute så mycket dom vill. Bagheera låter något bättre i rösten, men inte helt bra ännu. Sötnosen är trött efter en hel dag ute...  


   

Av Malin - 4 augusti 2012 18:58

Skönt väder med sol och blå himmel. Dock blåser det ju en hel del.

Ägnade förmiddagen åt att ta det lugnt hemma, plocka vinbär och titta på OS-hoppningen. Skönt med tre felfria svenska ekipage idag iaf. Otäck omkullridning av Lisen dock.


Åkte till stallet på eftermiddagen, hade med mig en hel IKEA-påsen fylld till bristningsgränsen med färskt nyslaget gräs till Nero. Han hade varit lugn i hagen idag, men legat en stund på förmiddagen idag med.

Efter att ha mockat och fixat mat hämtade jag in pållis från hagen. Borstade och pillade inne en stund innan vi tog en skrittpromenad upp till vägen och tillbaka tre ggr. Nero skötte sig mycket bra och skrittade helt opåverkat. Kerstin tyckte även att han varit mindre halt imorse när dom släppte ut. Så jag håller alla tummar jag har för att det är på väg åt rätt håll   


Efter avslutad promenad fick han gå tillbaka till hagen med halva påsen med gräs att tugga i sig. Den andra halvan tömde jag i boxen, så han har något gott att smaska på när han kommer in ikväll.

Tänkte jag skulle försöka mig på lite trafikträning nu när vi ändå inte gör något annat. Så jag får låna pappas skruttbil och ta med mig sambon till stallet, så vi kan öva på att gå förbi och bli förbikörda av bilen. Så kanske vi har kommit en bit på väg tills det förhoppningsvis är dax att börja rida igen!



Av Malin - 3 augusti 2012 18:06

Jobbat idag 7-14 och Kerstin ringde till mig på jobbet idag och berättade att Nero låg i hagen igen, visserligen verkade han lugn och låg och åt gräs. Å sen ställde han sig upp självmant och fortsatte beta...?? Vet inte riktigt vad jag ska tro.

Åkte till stallet efter jobbet och då var Nero som vanligt. Vi borstade och myste med att klia med piggborsten, vilket är en favorit.

Bjuder på en video, som tyvärr blev upp och ner, men den visar iaf hur rolig han ser ut när man kliar med piggborsten...  



 

Av Malin - 2 augusti 2012 16:54

Ja det är så konstigt väder hela tiden. Idag visade sig solen en liten stund på förmiddagen, men sedan har det dragit in något dis som lagt sig som ett lock över allt och gör att luften blir tung och kvav. Å det betyder att bromsarna blir hysteriskt jobbiga.


Nero hade inget flugtäcke på sig idag, eftersom de inte hade förvaranat om detta väder. och de sista dagarna har vi haft det väldigt blåsigt och svalt, vilket effektivt håller undan bromsarna. Så när jag kom till stallet var han smått galen över alla bromsar som attackerade. Han blev så glad när jag hämtade in honom från hagen, skrubbade en lång stund med piggborsten överallt där det kliade. Svampade och borstade av honom ordentligt i det svala stallet.


Sen på med spray och flugtäcke innan vi tog oss en lite promenad. Nero skötte sig bra och visade ingen synlig hälta.

Efter avslutad promenad fick han återvända ut i hagen, denna gång med flugtäckte på, vilket gjorde enorm skillnad. Så när jag åkte därifrån så gick han lugnt och förnöjt och betade, endast lätt viftande på svansen   


Dagen har förövrigt ägnats åt att titta på OS-dressyren och läsa bok i solen. Känns ju lite synd att sitta inne och titta på tv när solen skiner, men samtidigt är det ju bara för att det är OS och dressyr som man sitter där.

Den största nackdelen är att jag blir SÅÅÅÅÅÅ ridsugen när jag tittar. Riktigt längtar efter att få sitta upp och rida, och ffa att få rida lite ordentligt! Önskar jag hade möjlighet att ha ytterligare en häst, för då skulle jag omedelbart införskaffa en äldre häst som är klar att träna och tävla de högre klasserna på. Gud så roligt!


Bjuder på lite blandade bilder på mina gamla pållis som jag hittade på denna dator...dessvärre var kameran av sämre kvalite då, och bilderna blir därefter!


       

           

Av Malin - 1 augusti 2012 16:35

Ringde till vet imorse för att diskutera hur Nero svarat på behandlingen denna vecka, och hur vi skulle gå vidare.

Då han fortfarande är halt, men inte blockhalt på morgonen när han går ut,  och att han blir ohalt när buttan sätter in, så ansåg vet att han inte riktigt var redo för större hage. Han ansåg att vi skulle köra sjukhage en vecka till, dvs så länge som han ska ha butta, och därefter ny kontakt för att se vad som händer på ytterligare en vecka.


ET var inte riktigt aktuellt heller än, eftersom skadan är så pass ny, och då det är en ung häst tyckte han vi skulle vänta och se hur mycket han läker av sig själv. Det märks ju att det är bra för honom att han är så bra smärtlindrad på buttan, så han orkar skritta ordentligt och använda musklerna rätt den lilla biten han går. Vet ansåg även att jag kunde börja skritta honm lite för hand ett par dagar under veckan, för att långsamt öka på belastningen.


Så efter lunch åkte jag till stallet och fixade med mat och mockning. Sambon kom ut när han slutat jobbet och så hjälptes vi åt att bygga en ny sjukhage till Nero. Var massor med gräs där vi placerade den nya, så förhoppningsvis får han lite mer att greja med.


Under tiden som vi byggde hagen så fick Nero gå bredvid och beta. Bjöd på nån liten konst, men var mest intresserad av att beta som tur var. Så innan vi åkte släppte vi in honom i nya hagen med allt det goda gräset.


Avmaskade även Nero idag, enl det schema som jag fick från veterinären tidigare i somras, eftersom han hade ganska mycket blodmask, både stora och lilla. Så nu blir det ny kollamasken om ca 2 veckor, så får vi se hur det ser ut.


Imorgon blir det nog en liten skrittpromenad för Neros del!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards