Chocolicious

Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin - 15 augusti 2012 22:19

Äntligen börjar det gå lite framåt för vår del!


Åkte till stallet imorse och hämtade in Nero för ett litet pass på ridbanan med tömkörningstyglarna.

Eftersom han blivit dåligt behandlad som liten med longering, så får han panik när man försöker skicka ut honom på en stor volt runt sig. Men idag började vi långsamt att jobba med att hitta ett förtroende.

Hade på tömkörningsgjord och tyglar med träns, och så hade jag knäppt ett grimskaft som säkring och ledtygel för min del.

Så jag började med att bara skritta som vanligt bredvid honom, och sedan långsamt låta honom falla ut ifrån mig och förflytta mig själv lite längre bak. Nero skötte sig riktigt bra och fokuserade fint på det jag bad om.


Massvis med beröm när han skrittade på någon meter ifrån mig utan att stressa. Höll det väldigt basic idag och när han skrittat ett par varv åt vardera håll en meter ifrån mig så avslutade vi för dagen. Hann dock se att han är lite stel när det kommer till böjt spår. Så vi fortsätter med våra promenader och lägger även in lite böjda spår för att stretcha och tänja igenom.


Efter avslutat pass fick han beröm i form av lite pellets och Vetranquil. Tänkte nämligen utnyttja det mycket varma och fina vädret, vilket brukar ge lugna hästar, till att släppa ut Nero på stor hage igen.


Å det gick så bra som det bara kan gå. Vi gick ut i grimskaft och han fick beta en stund när jag stod bredvid och höll i. Sen knäppte jag bara av grimskaftet när han betade, men stod fortfarande kvar bredvid och låtsades följa honom. Sen gick jag längre och längre bort, å tillslut ut ur hagen.


Å duktiga pållis gjorde inte en enda dumhet. Inga springande eller hoppande. Han har gått i hagen och betat lugnt hela eftermiddagen! Känns skönt att det gick så bra.


Imorgon blir det sjukhage på morgonen igen, och så släpper jag över honom på hela hagen imorgon eftermiddag när jag kommer till stallet. Vill ju inte att vi ska förhasta oss, och dessutom tror jag risken för spring är värst på morgonen när alla hästar kommer ut och det blir lite liv och rörelse.


För Bagheeras del verkar det oxå som att magen börjar lugna ner sig. Har fått mat enl föreskrift och har inte haft någon diarre sedan igår eftermiddag. Så nu håller vi tummar och tår för att alla ska få må bra en stund!   

Av Malin - 14 augusti 2012 22:11

Ja vi fortsätter i samma anda som sista månaden handlat om.

Ringde till kliniken för Bagheeras räkning även idag, då han sedan i torsdags haft slemmiga diarrer som inte verkar ge med sig. Veterinären tyckte jag skulle komma in så hon kunde ta ett blodprov på honom för att utesluta att buksmpottkörteln inte är ok. Så direkt efter jobbet åkte jag till klinken och blev där uppmött av sambon som hade med sig bebis.


Geeris var lagom glad över att tvingas besöka klinken för tredje gången på kort tid. Väl där fick vi faktiskt komma in på direkten, prata en snabbis med vet som kom in och kikade på hur han verkade må. Därefter stack dom och tog nämnda blodprov, som tacksamt nog var helt normalt, och vi fick med oss magfoder hem och så ska bebis fasta under kvällen och natten, bortsett från lite blötmat i samband med medicinen och så börjar vi försiktigt med lite blötmat varje timme under morgondagen.


Duktiga killen var mest nöjd över att få komma hem och gå ut igen


 


Efter att ha lämnat av Geeris hemma så fortsatte jag till stallet där Nero redan var inne och åt eftermiddagsmat när jag kom. Hämtade ut Nero från boxen och hade turen att både Erika och Kerstin var där, så jag bad dem kika när jag sprang med Nero längs med vägen för att se om han visade någon hälta i trav, eftersom han är helt ohalt i skritt.


Å det såg jättefint ut, han visar ingen hälta alls. Så nu börjar vi närma oss utsläpp i stor hage och så småningom ridning igen. Tänkte ta upp honom på ridbanan imorgon och se hur han reagerar på skritt för hand på lite böjt spår.


Imorgon börjar jag inte förrens kl 14, så det ska bli skönt med lite sovmorgon och ledig förmiddag!

Av Malin - 13 augusti 2012 22:00

...blev jag idag av Neropojken. Var till stallet på förmiddagen och tog med mig Nero ut på en promenad. Allt gick superfint under hela promenaden och vi blev omkörda av en bil bakifrån utan att han brydde sig. Men så sista metrarna innan vi svängde in på uppfarten så blev han rädd för en nedgrävd plasttrumma och hoppade till....å landade på min vänstra fot. Å självklart hade jag stålhättor på mig, men vad hjälper väl det när han landar upp på ankeln...  


Ont som tusan och så får jag i vanlig ordning inte på mig några skor, utan får börja första veckan på jobbet med att glida runt i foppatofflor..  


Jaja...inget brutet så allt är frid och fröjd.

Efter stallet tog jag mig an nya bilen och genomförde en ordentlig tvättning och vaxning samt städning invändigt. Tycker det är det bästa sättet att verkligen kolla öer skicket på bilen. Så nu glänser den väldigt snyggt, inte mycket repor eller stenskott öht utan den känns väldigt fräsch och välskött...KUL! För å inte tala om att den är super att köra....så nu blir det åka av!

Av Malin - 12 augusti 2012 19:59

Stallet på morgonen där Nero fick vila från promenaden idag och jag fixade mat och mockning.

Var ute och kliade lite på honom i hagen och gav honom nytt vatten och en påse med hö, vilket uppskattades.

Resten av dagen har bestått av en lång bilresa upp till Dalarna där jag införskaffade en ny bil till mig själv.

Så det känns skönt att vara på banan igen eftersom jag börjar jobba imorgon och det är alltid smidigt att ha en bil att basa över som man vill.


Så premiärturen hem från Dalarna gick fint och bilen kändes toppen. Bytte denna gång till en diesel i en förhoppning att dels få ner bränslekostnaderna och få en starkare dragbil eftersom jag kör en hel del med släp. Så en utvärdering blir det när jag haft bilen ett tag.

Av Malin - 11 augusti 2012 17:58

Nero är så duktig. Blir så stolt över fina killen.

Tog en ny promenadslinga idag och Nero skötte sig jättebra. Han är så glad när vi går ut på promenad, så positiv och nöjd. Han skrittar på med rejäla kliv och med spetsade öron och har fullt fokus på uppgiften. Idag blev det ju återigen mycket nytt att titta på, men det skötte han med bravur. Han kikar lite under lugg men gör inga stora saker av det han ser. Å blir det lite otäckt så kryper han in bakom mig för att söka lite skydd..sötnosen!


Han kändes lika fin i skritten idag, och visar ingen hälta alls.

Vi mötte även vår första bil och det gick jöttebra, Nero brydde sig inte alls. Så det känns positivt inför framtida uteritter.

Ska ju även ta en specifik trafikträning med bilen hemma vid stallet när sambon har tid att fälja med.


Bjuder på en bild på Nero precis innan vi ska ge oss ut på promenad;


 

Av Malin - 10 augusti 2012 19:24

Stallet på förmiddagen idag. Efter mockning och matfix hämtade jag in Nero för lite borstning och mys. Det är skönt att se hur han har acklimatiserat sig till sjukhagen eftersom han nu går där utan varken lugnande eller smärtlndring. Å han verkar ganska nöjd med tillvaron. Självklart vill han ut till gräset, men han verkar ändå äntligen ta situationen med ro.


Idag ökade vi således ut till en 20 min promenad. Gick en för Nero ny sväng med lite spännande saker att titta på. Han skötte sig riktigt bra och kikade lite under lugg på det vi passerade, men inga dumheter som att flyga i luften eller trippa omkring. Å det bådar ju gott inför ridningen. För är han så här cool när han har gått i sjukhage i snart en månad, då lär han inte göra någon stor grej av det sen heller.


Efter avslutat stallbesök åkte jag och sambon till stugan för att plocka lite kantareller. Blev två ICA-påsar fulla med kantarellisar. Trevligt med mycket svamp och en god lunch i det fria. Det enda störande momentet var väl alla mygg som tuggade överallt där de kom åt. USCH!


 

Av Malin - 9 augusti 2012 22:41

Ny kontakt med ATG idag ang Neros hälta. Vet tyckte det lät jättebra att han svarat så pass snabbt och bra på behandlingen. Men med tanke på att han fortfarande är halt på morgonen när han stått still i boxen under natten, så är det fortsatt sjukhage som gäller. Nero ska stå på sjukhage tills dess att han är helt ohalt hela tiden.

Dock tyckte vet att jag kunde öka på skritten för hand till 20-30minuter dagligen, så han verkligen får komma igång och röra på musklerna.


Om allt fortsätter på samma sätt trodde han att vi skulle vara ute i stor hage och kunna sätta igång om 2v. Är han inte bra på 3 veckor så ska vi in till klinken för en ny kontroll. Så vi får helt enkelt fortsätta på samma sätt som vi redan gör, bortsett från att vi ska öka på promenixerna.


Så idag ägnade vi förmiddagen åt att sätta upp en ny sjukhage till Nero. Å ingen kunde vara nöjdare än Nero när jag släppte in honom i hagen och han till sin stora lycka fann fullt med gräs att beta av. Så nu är han nöjd och glad i ett par dagar, även om hö är gott så slår det inte färskt gräs   


Har ju även ägnat dagen åt OS-küren. Fina ritter och stor spännning. Dock kunde man önskat sig ett något bättre resultat för våra svenska ryttare...om man nu ska vara lite petig   


Har även hunnit med att plocka 15liter kantareller som mamma fick överta. Älskar att plocka svamp, men den finns en gräns för hur mycket man faktiskt har användning för. Så då är det alltid roligt att kunna glädja någon annan!

Av Malin - 8 augusti 2012 22:56

Sov oroligt inatt och vaknade redan 7.30 av att telefonen ringde. Pappa ska opereras stor bukkirurgi på KS i Huddinge idag och ringde imorse för att säga godmorgon innan det var dags att rulla in på operation.

Så dagen har varit en lång, lång, lång väntan på att läkaren skulle höra av sig om hur operationen har gått.

Var till mamma på förmiddagen och fikade en stund. Dessutom passade jag och sambon på att lasta hästtransporten full med nytt hö till Nero. Åkte till stallet och lastade av detta.


Efter att ha fixat med mockning och mat hämtade jag in Nero från hagen, och han rörde sig helt ohalt. Så vi tog en promenad på 15 minuter, och han skrittade helt opåverkat hela tiden. SKÖNT! Så imorgon blir det till att ringa till ATG och diskutera fortsättningen för vår del. Hoppas på att slippa sjukhagen snart, för Nero verkligen längtar ut till gräset.


Efter stallet har vi handlat och ikväll var mamma och syrran med kille härpå mat. Tacos till middag och cheesecake till efterrätt...mums!


Vad gäller pappas operation så ringde läkaren på eftermiddagen och meddelade att allt hade gått bra och enl planen, så det känns toppen. Pappa själv ringde ikväll och var trött men vid ganska gott mod! Så förhoppningsvis orkar han med lite besök fram mot helgen!







Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards