Chocolicious

Alla inlägg under augusti 2016

Av Malin - 23 augusti 2016 18:45

Jobbade dagen även idag och slutade 17.15 Åkte direkt till stallet, mockade och fixade resten lite snabbt innan jag hämtade in Nero från hagen. Idag fick det blir en tur runt skolan, men Nero envisades med att inte kunna galoppera rakt och utan att vräka sig i handen eller att slingra sig med bakändan, så vi galopperade i samlad form hela vägen tillbaka till stallplanen och direkt vidare in på ridbanan. Väl där var Nero ganska så mör i kroppen och kunde plötsligt galoppera både i ramen och självbärigt utan att hänga i handen. Att det ska vara så mycket diskussioner ibland!


 


Nero vart iallafall väl genomriden och mycket svettig efter vårt lilla pass. Så det blev dusch och rengöring innan han fick återvända ut i hagen en stund till.


På kvällen åkte jag och sambon till mamma och pappa för att ta hand om katterna.

Av Malin - 22 augusti 2016 22:15

Idag blev en riktigt lång dag för min del.

Började jobbet kl 7.45 imorse och landade in in hemma förrens klockan vad 21.

Jobbade till kl 18.30 idag, åkte sedan förbi mamma och pappa för att ta mig an deras katter och rullade därefter vidare till stallet för att mocka och fixa fram maten åt mina killar. Avslutade med att hämta in båda killarna från hagen innan jag slutligen vände hemåt för att äta middag och duscha.

Nu - sängen!


Å hoppas att Neros övriga tre skor sitter kvar tills på torsdag, då Daniel kommer och skor....


 
  

Av Malin - 21 augusti 2016 22:15

...fick det allt bli idag.

Härlig sovmorgon tillsammans med sambon där vi njöt av en skön frukost och lite mys med småkillarna!

Åkte till mamma och pappas katter och mös vidare med dom innan vi återvände hemåt för lunch.

Lunch i form av kesosallad intogs och sen fick det faktiskt bli ett par timmar i soffan med en god bok och lite hasselnötsglass, kände att jag var värd det!


Vid 16-tiden rullade jag mot stallet. Mockade och fixade färdigt i stallet och hämtade sedan in Nero. Uteritt för våran del idag och vi red in i skogen bakom stallet. Nero kändes fin även idag och visade på fin elasticitet och framåtbjudning. Avslutade passet med att rida enkla byten där jag hela tiden minskade ner antalet skrittsteg mellan bytena tills Nero gjorde ett rent byte direkt på hjälpen. Massor med beröm och sen travade och skrittade vi av på långa tyglar.


Invigde våra nya skydd och det nya nackstycket idag...mycket nöjd!

   


Tillbaka i stallet fick Nero komma ut i hagen en stund och jag hämtade in Jacke istället.

Idag blev del två av vår bootcamp och idag tog det inte alls lika lång tid innan han mjuknade och hamnade rätt. Skönt att se att spänningarna inte satt värre än att det gick att mjuka igenom honom. Idag fick det blir ett lösgörande pass där han fick jobba med att befästa sina nya arbetsform och att orka bära sig genom hela kroppen utan att spänna emot. Jacke gjore ett jättefint jobb och jag kunde mest sitta och inverka endast för sätet. I galoppen ble vdet rund och lång i formen så han verkligen kom upp över ryggen och genom bogarna. Red en del förvänd galopp med fokus på bibehållen form och takt.

Massor med beröm när vi travade och skrittade av.


Avslutade med att ta in samtliga hästar för kvällen och åkte sedan hemåt för middag tillsammans med sambon!


Av Malin - 20 augusti 2016 22:45

Började dagen 07.30 i stallet för att morgonfodra samtliga hästar. Medan de mumsade på frukosten så passade jag på att tvätta lite schabrak och benlindor och plocka med lite av varje. När frukosten var uppäten för Neros del fick han vara först ut för ett pass på ridbanan.

Idag kändes han väldigt fin och mjuk i kroppen. Jobbade mycket med öppna, sluta, skänkelvikningar och framdelsvändningar. Gjorde övergångar och kände på alla delar ur MSVC:1 samt LA:3 som står näst på tävlingsprogrammet för vår del.

Nöjd med känslan!


Nero fick komma ut i hagen tillsammans med Dino. Släppte ut övriga hästar, utom Jacke som idag började sin bootcamp hos mig.

Å där hade vi en hel del att jobba loss, han satt så fruktansvärt fast i sin bog att vi inledde med att jobba ca 30 minuter i skritt för att mjuka upp honom ordentligt innan han klarade av vara någorlunda rakställd och flytta sig i lätt öppna. Gick över i traven och forsatte att jobba honom i öppna på volten för att lossa isär bogen. I vänster varv orkade han knappt att sära på bogarna först, men i höger varv förböjer han och slänger ut bogen istället. Så efter en hel del lossning och korrigering så släppte massor av spänningar och han frustade och fes som en tok.

Därefter gick det betydligt mycket bättre. Han sänkte sig en låg och rund form i travarbete och kom upp fint över ryggen utan att tappa bärigheten. I galoppen sökte han sig framåt nedåt och bjöd på en riktigt fin känsla och det märktes att även han uppskattade känslan av att vara loss.

 

Massor med godis och beröm när vi skrittade av!


När även Jacke var ute i hagen kunde jag plocka undan och bege mig hemåt. Duschade och sen åkte jag och sambon vidare mot Örebro. Vi åt pizzabuffé på Lanna lodge och åkte sedan vidare till Mörrero ridsport. Hittade en till uppsättning med benskydd till mina killar som fick följa med hem. Åkte sedan förbi Hööks där jag införskaffade en uppsättning med benlindor och en nackpad till Neros träns.


Rullade sedan mot Hjortkvarn för att avnjuta lite italiensk gelato innan de stänger för säsongen.

Köpte med mig lite hem...  


   


Väl hemma fixade vi middag och åkte sedan förbi mamma och pappas katter på kvällen! Lång, men härlig dag!

Av Malin - 19 augusti 2016 23:30

Började faktiskt dagen med lite sovmorgon, väldigt skönt!

Åkte till stallet efter frukost och ägnade mig åt tråkarbete, dvs att göra höpåsar och mathinkar för 10 dagar framöver. Helt underbart när det är klart dock!

Tog mig sedan an Nero för en uteritt längs vägen. Red i dressyrsadeln och jobbade likvärdigt med gårdagens pass på ridbanan, dvs loss och bärig i samtliga gångarter. Mycket bättre känsla idag, Nero svarade fint för gårdagens lösgörande arbete och idag fick vi till en riktigt fin känsla.

I travarbetet red jag honom omväxlande mellan ökad samling mot passage, för att sedan trycka på framåt och sedan samla igen. Nyttigt jobb som ger effekt!


 


När stallet var avklarat rullade jag hemåt för lunch.

Storstädade sedan huset, åkte till ICA-maxi och handlade och avslutade med en tur till mammas och pappas katter för lite gos och omvårdnad.

Sen var jag nästan redo för sängen igen...  



Av Malin - 18 augusti 2016 22:30

Så gjorde jag min sista arbetsdag för denna veckan, nu väntar treledigt från jobbet för min del. I vanlig ordning har jag dock lyckats fylla på med massa andra uppdrag, så det lär knappats bli en så lugn helg denna gången heller.

Åkte till stallet efter jobbet och red ett dressyrpass på Nero.

Idag satt det mer än lovligt fast efter snart 2v utan att ha kunnat rida igenom honom ordentligt. Även om han fungerar bra på hacket, så kan man inte riktigt ställa igenom och forma honom lika bra som på ett bett. Å det kändes idag.


Nero fick sig ett riktigt grispass på ridbanan där han fick jobba sig helt slut innan han släppte alla spänningar och blev loss och fin i kroppen. Skitjobbigt rent ut sagt, men jag vet att det är värt det imorgon, och alla dagar framöver om jag tar tag i skiten idag!


Vinkade hejdå till Anna som ska åka till London i helgen, å det innebär att jag ska ha Jacke på bootcamp hos mig lördag och söndag. Ska vi se hur det går!


På kvällen fick det även bli en tur till mamma och pappa då de har åkt till Kreta och jag även ska vara kattvakt. Så det lär bli ett seriöst flängande för min del mellan alla ställen jag ska vara på!


Imorgon ska jag och Noonin ha sovmorgon ihop iallafall...

 

Av Malin - 17 augusti 2016 21:45

Igår kom äntligen min nya curb-strap till hackamoret och jag kunde således inviga den idag på vår uteritt.

Ville ge Nero ytterligare en dags vila i munen efter gårdagens behandling.

Så vi red ut en tur i skogen, skrittade, travade och galopperade längs skogsvägarna. Nero kändes nöjd och pigg efter lite vila.


Ibland är det ganska så skönt att bara rulla på ute i skogen utan att lägga så mycket fokus på vad och vart utan låta hästen rulla på, hitta sin egen bärighet och lossa på spänningar i kroppen på sitt egna sätt.


Tillbaka i stallet fick Nero komma  in i boxen och jag hade insläpp av samtliga hästar på min agenda.


Dino fick en ordentlig rykt. Han börjar tröttna på att vila nu, och snart ska vi vara på banan igen. Har ju Hovis inbokade den 25/8 för skoning, då ska Dino får skor på fötterna för första gången. Han har slitit ganska så hårt på sina sulor och verkat lite ömfotade nu när det varit så hårt i backen. Nu när han vilat i 6v ser han fin ut om fötterna igen, och då vill jag inte sabotera inför skoningen så vi ska börja skonigen med att vara ömfotad, utan då är det bättre att vi slår på skor och kör igång sen.


Lilleplutt i augusti förra året...


 

Av Malin - 16 augusti 2016 22:45

Fullt ös även idag.

Hästarna fick står kvar inne imorse och Jenny anlände vid 8.45 Nero fick lugnande och såg så här trött ut när det var dags att inspektera munnen på honom!


 

Älskade lilla pållen   

Å ja, han var vass i vanlig ordning, och dessutom så tyckte Jenny att det går åt fel håll i munnen på honom. Han har tuggrotation och cementavlossning som beror på något. Dvs inte att han har fel bett eller så, utan att det är något i själva tänderna eller munnen som han är missnöjd med då dessa problem sitter långt bakom bettets yte. Dvs bak bland tuggtänderna. Å det i sin tur leder till att han sliter tänderna felaktigt när han tuggar, så han blir vass i kinderna, och DÅ får han ont vid betsling och ridning!


Så nu ordnade Jenny det hon kunde, men planen är att skicka oss vidare till Torbjörn Lundström på Djurtandvårdskliniken för hjälp och bedömning. Så dit ska jag planera in ett besök i oktober så får vi se vad han har att säga om Neros mun och problem.


När Jenny var klar så fick killarna turas om att stå på gången medan jag mockade och fixade klart i stallet. De fick sedan stå kvar inne i väntan på att Daniel skulle komma och åtgärda Neros tappsko!


Imorgon är vi fit for fight och tillbaka på banan igen!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards