Chocolicious

Alla inlägg under februari 2016

Av Malin - 21 februari 2016 21:30

Idag blev en riktigt lång och seg dag för min del. Jobbade dag och pga sjuk kollega så blev det ingen promenad i parken så att säga. Skulle egentligen slutat 15 idag, men kom iväg vid 16-tiden. Åkte direkt mot stallet och satte igång med att mocka. Idag hade killarna vilodag, så jag fixade med stallarbetet och hämtade sedan in killarna från hagen. Ryktade båda två och ställde sedan in dem för natten. 


Väl hemma blev det soffmys med familjen innan sängen väntade. Börjar ju 07.00 imorgon igen. 

 

Av Malin - 20 februari 2016 17:06

Hujedamig...som Astrid Lindgren uttryckte sig....


Vilket väder vi har haft idag. Jobbar ju 14-22 idag och åkte därför till stallet på morgonen. När jag begav mig dit var det 0 gradigt och uppehåll, ganska lagom väder och jag tog på mig vanliga ridbyxor med lager ett underställ samt en fleecetröja och vinterjacke på det.

Eftersom det skulle vara strömavbrott i stallet mellan 10-12 så skyndade jag mig att mocka och fixa mat och vatten medan det fanns ström och varmvatten. Under den tiden hann det börja snöa något så kopiöst.


Så när jag hämtade in Nero från hagen så såg jag knappt hästen för att snö som vräkte ner.

Men det finns ju inga dåliga väder...bara dåliga kläder, vilket jag iofs hade på mig ur detta väders synpunkt. Men jag klädde på Nero för en uteritt med dressyrsadeln, med fokus på att rida lite rakriktande dressyr på vägen. Som tur är så är reflextäcket som jag köpte senast tillräckligt stort för att passa perfekt över min ben, så jag svepte det om underkroppen och idag invigde jag dessutom mina sportglasögon i stallet. Perfekt för att slippa få snö och regn som yr in i ögonen. Å de satt verkligen inte fel idag.


 

Så ut i snöstormen begav vi oss, å fick ett ganska så bra pass, vädret till trots. Nero fick rulla på både i trav och galopp. Jobbade med att han skulle bjuda jämt för båda tyglarna och hålla ihop kroppen i övergångar och inte falla ut åt något håll. Nyttig övning som passar perfekt på en snöig väg.


På vägen hem blåste det riktigt kallt, så jag var kall som en pinne innan vi var hemma igen.

Väl hemma fick det bli en varm dusch och sen hade sambon fixat pannkakor till lunch... så hela familjen njöt av lunch tillsammans   

 

Av Malin - 19 februari 2016 22:30

Så var det de här med lediga dagar....ja vet inte hur ni andra som är hästägare har det, men jag kan ju inte riktigt säga att jag någonsin känner att jag är HELT ledig. Ni vet en sån där dag då man bara kan ligga hemma i soffan och läsa bok, å inte göra ett smack!

Men å andra sidan så är det självvalt, å jag älskar mina hästar!

Men ibland vore det lyxigt....


Nå väl, idag började jag dagen med frukost med mina myskillar och sen städade jag halva huset. Så skönt att bli av med det, särskilt när jag ska jobba hela helgen!

Efter lunch åkte jag förbi stallet och hämtade transporten. Körde vidare till mamma och pappa för att hämta en kärra full med hö. Så efter att ha släpat in ca 80 höbalar i transporten, så körde jag tillbaka till stallet, mockade åt mina killar, fixade mat och vatten, gjorde mathinkar för 11 dagar innan pappa kom förbi. Då hjälptes vi åt att lasta ur alla 80 höbalarna och packa in i hörummet.


Sen hämtade jag in Nero från hagen, bytte om på oss båda och begav oss ut till ridbanan. Idag körde vi ett mjukgörande pass där fokus låg på lösgjordhet och Nero fick jobba i en lång och låg form där han verkligen fick sträcka ut och komma upp över ryggen ordentligt. Jobbade så i både skritt, trav och galopp. Ställde honom lätt både inåt och utåt på volten så han verkligen blev loss ordentligt i sidorna. Flyttade lite lätt på både fram och bakdel och ryggade ett par gånger.

Red i ca 30 minuter och Nero kändes loss och fin när vi avslutade. Frustade nöjt under passet.


Av med utrustningen och in med Nero i boxen. Släppte in övriga hästar, borstade Dino och åkte sedan hemåt för en snabb dusch. Satte en pizzadeg på jäsning och sen åkte sambon och jag och veckohandlade på ICA.

Hämtade även ut mitt paket från Hööks.


Hem, bakade ut pizzorna och sen kom mamma och pappa på mat. Bagheera passade på att öppna mitt paket från Hööks och inviga täcket åt pållarna...


 

Av Malin - 18 februari 2016 19:15

 Jobbade 7-16 idag och åkte direkt till stallet från jobbet. Skyndade mig att mocka åt Dino, så han kunde få komma in samtidigt som övriga hästar. Gjorde iordning Nero och även idag körde vi ett dressyrpass på ridbanan.

Å det var stor skillnad mot igår. Idag var han betydligt mycket mjukare och mer med på noterna.

Kände igenom både öppna, sluta och förvänd sluta på volten och idag var det mycket mer flyt och bärighet i rörelserna. Gick vidare med att rida öppna och sluta längs spåret och slutligen la vi idag mycket fokus på skänkelvikningar. Nero har blivit otroligt mycket starkare i skänkelvikningen och gör idag riktigt bäriga och jämna åt båda hållen. Mycket beröm!


I galoppen jobbade vi med fokus på fattningar, övergångar och den förvända galoppen. Nero blir otroligt smidig och mjuk av att jobba i förvänd galopp, och idag hade vi en fin känsla. La till lite ryggningar och ett par bakdelsvändningar innan vi travade och skrittade av för idag.


Mockade åt Nero och sen fick han komma in för att äta mellis. Fixade resten av stallet med foder och vatten, ryktade Dino och smorde lädret innan jag återvända hemåt!


Av Malin - 17 februari 2016 22:30

Stallet på förmiddagen och efter mockning och matfixande till båda mina killar så var det dags för dressyrjobb med Nero. Har ju inte blivit det på ett par veckor pga att han varit vass i munnen. Å då vill jag inte bråka med honom. 

Men nu är ju tänderna åtgärdade så idag äntrade vi ridbanan igen. 


Å visst märks det att vi inte varit där på ett par veckor. Nero blir lite som en slingrig ål och vill inte riktigt runda upp runt min innerskänkel och trampa igenom bak. Så mycket flytta undan båda skänklarna, där vi växlar mellan öppna, sluta och förvänd sluta. I galoppen ställer jag mycket utåt för att tvinga över honom på ytter bakben och vinkla upp sitt inre bakben. Han mjuknade allt mer under passet och kändes på slutet någorlunda rakställd. Får bli ett pass på dressyrbanan även imorgon för vår del. Så vi fortsätter med dagens jobb. 

 


Av Malin - 16 februari 2016 20:00

Jobbade 7-16 idag och åkte direkt till stallet från jobbet. Skyndade mig att mocka och lägga in mat åt Dino, då det inte var jag som hade insläpp idag. Hämtade sedan in Nero för en uteritt. Idag red vi en kortare sväng på 45 minuter där vi fokuserade på lösgjordhet och att han ska vänta på mina signaler. Ibland blir han lite "bror duktig" och ska förekomma mig. Mot slutet blev han dock väldigt fin, och imorgon tror jag det får bli ett dressyrpass för vår del. 


Tillbaka i stallet väntade resterande stallarbete innan jag fick åka hem till mina killar. 


Finaste Månse... 

 

Av Malin - 15 februari 2016 22:45

Tidig morgon i stallet då jag ville hinna rida Nero innan Jenny skulle komma. Så vi pälsade på oss väl då det var -14 grader ute idag. Dock ett underbart väder med strålande solsken och snö. Vi red in bakom stallet, runt bommen och njöt av att rulla fram både i trav och galopp. Det biter fint i kinderna i galoppen pga vinddraget. 

Var tillbaka i god tid, så Nero fick gå ut med lite hö medan jag gjorde klart stallet. 


När Jenny kom fick Nero vara först ut och mycket riktigt så var han vass i munnen igen. Så raspning och ny kontroll vid behov. Denna gången var jag dock snabb på att upptäcka det, för han hade inga sår eller dylikt i munnen, vilket dom brukar få om dom går vassa en period. 


Näst ut var Dino, där ville jag kolla att allt såg bra ut inför igångsättningen och hur det gick med tandbytet. Han var mitt uppe i att tappa sina tänder just nu, men allt såg fint ut. Så vi avvaktar ytterligare ett par veckor med att börja rida igen. 

Av Malin - 14 februari 2016 20:45

Idag blev det en utflykt tillsammans med sambon. Vi startade tidigt imorse och rullade mot Falun och dagens världscup tävlingar i längdskidor som gick av stapeln i Falun. Fick en trevlig dag med lagom väder, god mat och skidor i världsklass. Dock utan några svenska framgångar. 

Väl påklädd i kylan... 

Detta iinnebar att hästarna fick vilodag och jag svängde förbi stallet på kvällen. Mockade och fixade med maten åt dem. 

Imorgon kommer Vet. Jenny för att kolla tänderna på båda mina killar. 



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards