Chocolicious

Alla inlägg under juli 2014

Av Malin - 15 juli 2014 21:40

Idag skrittade vi ut en sväng med Minna och Bosse i 30 minuter. Tanken var att Nero bara skulle få mjuka lite muskler utan ansträngning inför morgondagens tävling. Blåste så himla skönt idag, vilket innebar mimimalt med bromsar och skit. 


Nero kändes riktigt avslappnad och fin idag, skönt!


Preppade en del inför tävlingen imorgon, med mat och utrustning. Beslutade mig för att skippa duschen denna gång, om inte Nero är jätteskitig imorgon. Så jag tvättade svansen och flätade den idag.


Startar först i båda klasserna imorgon, 16.00 LC:2 och 18.35 LB:1, så håll tummarna för oss imorgon kväll!


 

Av Malin - 14 juli 2014 21:30

Äntligen dags för dressyrträning för Ola igen. Har ju gått ett par veckor sen sist pga mycket tävlingar och sen lite träningsuppehåll med fokus på uteritter. Så idag var vi verkligen taggade när vi skrittade fram i ridhuset. Kändes som att gårdagens grispass verkligen fungerade precis som jag önskat, då Nero kändes riktigt fin idag. Fick mycket beröm av Ola som tyckte vi hade utvecklats massvis på bara ett par veckor, han såg oss senast i Linde på tävlingen. 


Dagens pass as red vi initialt öppna på volten, där Nero är starkare och bärigare, han orkar länga ut steget utan att tappa takten. 

Fick sedan rida galopp på volterna och även där var skillnaden stor. Nero väntar på mig och bär sig självständigt i galoppen, lättare att reglera och mindre springig.  Vi fick fortsätta att rida skänkelvikningar på långa diagonalen, och där föll polletten ner efter en stund, och han trampade igenom ordentligt. Något vi får fortsätta jobba med!


Avslutade med att rida galopp på fyrkanten och sen lägga varierande 10 och 15m volter samt rida upp i galopp längs medellinjen för att stärka rakriktningen. Mycket nyttiga övningar så vi ska fortsätta jobba med framöver!


Uj vad taggade jag är nu   

Av Malin - 13 juli 2014 21:15

Yes - äntligen är semester här, som jag har längtat. Gick av natt imorse och har sovit till lunchi idag. Bakade en jordgubbstårta när jag vaknade och åkte sen till stallet. Idag blev det ett riktigt genomkörarpass för Nero inne i ridhuset. Ett grispass om ni frågar mig. Men ibland behövs dessa lite tyngre och kämpigare pass för att koma ut på andra sidan starkare och smidigare.


Blev mycket övergångar och lösgörande övningar i samtliga gångarter idag. 


Hjälpte dessutom Erika med Duvel även idag, vilket gick fint!


Kvällen ägnades åt middag hemma hos oss med mamma, pappa, syrran och hennes kille. Gott !


Imorgon väntar dressyrträning för Ola och på onsdag dressyrtävling på Karlslund i Örebro -Kul!

Av Malin - 12 juli 2014 21:00

Kom hem från jobbet imorse och Bagheera hade kräkts upp en stor hårboll igen. Var loj och såg ut att inte må så bra. Gick och la mig och lät honom vara ett par timmar. Vaknade vid 14-tiden och Bagheera kändes inte ett dugg bättre. Ville inte äta eller dricka och låg mest och tryckte. Så jag ringde till Karlstad för att höra mig för hur jag skulle förhålla mig. Fick prata med en supertrevlig vet som hette Andreas, och han tyckte jag skulle prova att peta i honom vatten med spruta och prova att massera magen på honom. Sagt och gjort så masserade vi magen, och Geeris kändes ganska nöjd. Inte lika nöjd när jag petade i honom vatten, men han fick 15 ml ljummet vatten. Sen vilade vi i en timme och upprepade proceduren.


Å döm om min stora glädje när Bagheera kändes mycket piggare på blicken och självmant slickade i sig lite blötmat. Hällde upp lite av det nya torrfodret blandst med det nya och Geeris började äta med god aptit. Under kvällen fortsatte han att pigga på sig och både äta och dricka. Kändes så himla skönt!


Hade kvällsfordring  i stallet på min lott, och åkte dit lite innan så jag hann mocka och pussa på Nero som fick vila idag!

Av Malin - 11 juli 2014 21:00

Jobbade kort dag i kommunen idag - 7-12. Så efter avslutat pass åkte jag hem och lunchade. Solade en stund och åkte sen till stallet. Hjälpte Erika med Duvel idag, och han skötte sig fint.

Sen hjälpte Erika mig tillbaka genom att bygga dressyrbana så vi kunde rida lite program och få hjälp med Neros dumheter så snart vi kommer in på banan. Är så intressant att få visa exakt hur han gör. Dvs att han går så himla bärigt och fint på "framridningen" och så snart vi kommer in på banan så dyker han i form och börjar gå emot. Så idag red vi massvis med vägar i programmet och jag fick jobba som en tok med att få igenom honom.


Så skönt när någon annan ser och förstår precis vad jag menar.


Nu väntar nattjobb, å på söndag går jag på semester   

Av Malin - 10 juli 2014 20:45

I förmiddags ringde dom så äntligen från djursjukhuset igen och rapporterade att Bagheera var mycket piggare och åt och drack med god aptit. Inga fler kräkningar och röntgen och blodprover såg bra ut. Sådär jag slutade jobbet vid 16-tiden så åkte mamma och jag till Karlstad och hämtade hem min prins...


Gladare björnunge får man leta efter. Så snart jag kom in på rummet så började han prata och när jag lyfte ur honom ur buren så flög han upp i famnen, pussade, bet och kurrade som en tok. Mattes älskade goding. 

Så var det bara att checka ut och tacka försäkringsbolaget som betalade räkningen på drygt 15000kr   


Nu nu ska snuttisen få prova lite hårbollsförebyggande foder , så får vi se om det blir bättre.


Stort tack till Minna som tog Nero åt mig idag - guld värt!

Av Malin - 9 juli 2014 20:00

....fick vi avlägga visit på tidigt imorse. Bagheera kändes lite loj redan igår och hade kräkts upp en hårboll, så jag vaktade på honom hela dagen och pytsade i med vätska eftersom det var så varmt.

Vaknade vid 4-tiden inatt och kollade till honom, då hade han fortfarande inte ätit eller druckit något, kändes varm och hängig. Så jag gav honom lite mer vatten, vilket medförde att han kaskadkräktes 0,5liter springandes i trappan. Så då var det bara att lasta in honom i buren och bege sig till Smådjursjuhuset i Karlstad.

Väl på plats blev Bagheera kontrollerad och röntgad. Man såg lite luft i tarmarna, men inget egentligt stopp. Dock ville de lägga in honom för dropp och observation. Så vi fick återvända hemåt utan min älskling.


Resten av dagen har mest varit en väntan på samtal från vet för att höra hur läget ser ut.


Var en vända till stallet och mockade och fixade maten till Nero som fick vila idag.


Mattes finaste...

 

Av Malin - 8 juli 2014 22:22

...är ett passande ord för denna dag. 30 grader varmt och svensk sommar.

Har tillbringat dagen på bästa sätt, förmiddagen i stallet, där det blev ytterligare ett dressyrpass inne i ridhuset. Nero verkade ganska nöjd när jag hämtade in honom från bromsarna och bjöd på en stund svalka i stallet. Dock blev han snart varm när vi påbörjade passet i ridhuset. Idag blev det ett blandat pass där han delvis kändes riktigt fin i travarbetet och i höger galoppen. Jobbade mycket övergångar, vilket var jobbigt men nyttigt. Vänster galoppen var sämsta delen idag, och här känns det att vi har lite att jobba med.

Vi var randiga av svett när vi kom ut i solskenet, och Nero och jag tog en gemensam dusch på stallplanen. Pga alla bromsar fick Nero flugtäcke på sig innan han gick ut i hagen med Bosse igen.


Hade även tvättid bokad och passade på att köra ett race med benlindor, schabrak och täcken. Hängde allt på tork utomhus och åkte sen hem för att njuta av vädret.


Soligt och varmt...å Bagheera ville gärna dela badhanduk med mamma....


 

Månse spatserar på gräsmattan...

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards