Chocolicious

Alla inlägg under oktober 2013

Av Malin - 23 oktober 2013 18:21

En ledig dag till för min del med tid för lite av varje. Sovmorgon, vilket är väldigt lyxigt!

Plockade lite här hemma, finns alltid grejer att sortera in på rätt plats, och lite att rensa undan efter älgjakten och nya bilen...

Stallet vid 12-tiden då jag mockade och fixade maten åt Nero. Ägnade sedan en lång stund åt att plocka in all ren tvätt och rulla upp sisådär 50 benlindor...jätteskoj!

Satte upp lite fler krokar att hänga höpåsarna på och slutligen hämtade jag in stjärnan från hagen. Slapp regnet idag och han verkade torr och nöjd när jag hämtade in honom. Bjöd på en dos Metacam och sen fick han sin eftermiddagsmat medan jag borstade av honom.


Vidare hemåt för att duscha och äta lunch, sen sköterskenöte på jobbet och nu ikväll väntar det mysmiddag med sambon och Bonde söker fru på tv, mitt favvoprogram   


Bjuder på fler fina bilder tagna av Natalie Lindholm på mig och stjärnan, så kul att se hur han börjar förstå och orka med lite ökningar och längningar och se vad fin han blir när han får trycket rätt!


   

 

 


  

Av Malin - 22 oktober 2013 19:45

Idag hade jag ledig dag på schemat, dock ett möte i Örebro under eftermiddagen, så det blev en tur till stallet på morgonen då jag mockade och fixade maten åt Nero. Sen kom Madde och vi åkte hem till mamma och pappa för att hämta en transport med hö till henne.


Väldigt glädjande att se hur nöjd och lugn Nero verkade vara i sin sjukhage. Skönt!


Efter att ha lastat hö i spöregn och ätit lunch tillsammans med pappa begav jag mig hemåt för en dusch och sen vidare mot Örebro. Å vad händer längs vägen...jo min nya bil börjar hacka och jag får felmeddelande om att motorservice behövs? Känns lite udda eftersom jag hämtade ut bilen i onsdags och då var den nyservad. Men det var inte så mycket annat att göra än att ringa Volvo Assistance och de kom och hämtade mig och bilen efter mitt möte. Skjutsade oss tillbaka till Helmia Bil i Karlskoga där jag fick lämna ifrån mig bilen och hämta ut en hyrbil.


Så nu får jag köra runt i en Volkswagen Passat i väntan på vad de hittar för fel på bilen. Skönt med alla garantier man har när det väl händer. Är första gången under mina 11år som bilägare som jag fått använda assistancen och det har blivit allvarligare fel på bilen. Inte så dåligt faktiskt!


Näe jag väl hämtat ut hyrbilen tog jag en sväng förbi stallet och gav Nero medicinen och hängde in hans dyngsura regntäcke på tork.

Av Malin - 21 oktober 2013 18:30

Duktigaste killen som blev helklippt idag. Han hade naturligtvis rullat sig även idag, men när dom är nyduschade så fäster det inte riktigt lika djupt, så efter lite borstning blev han ren och snygg. Så vi tog en 20min promenad längs vägen även idag. Nero skötte sig fint och skrittade på med stora kliv. Tillbaka i stallet plockde jag fram alla tillbehör och satte upp manen i små knoddar.


Satte på klippmaskinen så han fick vänja sig vid ljudet och sen körde vi igång. Maken till lättklippt häst har jag aldrig varit med om. Han stod som ett ljus och lät mig klippa hela honom. Så nu är han klippt från kotorna och hela vägen upp till halva huvudet. Blev jättemycket päls på golvet, så nog var det dags iallafall. Är så nöjd med min lilla minitrimmer som är superbra att använda på de beniga partierna på benen och i hudvecket bakom frambenen, så man slipper nypa dom där.


Nero fick återvända till boxen med medicin och lite gottigheter och såg ganska nöjd ut med att ha blivit av med all tjock, kliande päls.


Måste försöka köpa ett lite varmare innetäcke till, har ju tre stycken som är lagom att ha nu när det är runt nollan, men när det blir kallare än -5 vill jag ha ett tjockare täcke, och än så länge har vi bara ett sådant i vår ägo, eftersom Nero inte var klippt förra vintern. Ska försöka hinna in på Hööks och kolla lite imorgon.


Madde frågade även om jag var ridsugen, så jag hoppas kunna få till lite tid i sadeln denna vecka. Saknar ridningen något fruktansvärt!


Världens bästa.....  

 

Av Malin - 20 oktober 2013 20:00

Ytterligare en natt avklarad för min del och sov gott fram till 15-tiden. Åt lite frukost och sen var det stallet som väntade. Idag hade Nero slagit nytt rekord i att vara smutsig. Han hade verkligen gnidigt in leran över hela kroppen, huvudet och svansen. Å jag som hade tänkt klippa honom imorgon. Så det var inget annat att göra än att ta fram duschgrejorna och bege sig ner till spolspiltan för en heldusch idag. Fick skrubba länge och väl innan all skit var borta, Nero såg måttligt road ut av min framfart   

 


När vi duschat klart återvända vi med pjamasen på till boxen och mumsade på lite äpplen och medicin. Hade ju kvällsfodringen i stallet så jag vände bara hemåt och duschade och åt lite middag innan jag återvände och gav hästarna kvällsmaten och bytte om till ett annat täcke!


Sista natten som väntar....

Av Malin - 19 oktober 2013 18:15

Jobbat inatt och sen sovit fram till 15-tiden. Frukost och mys med kissekatterna och sen bar det vidare mot stallet. Smutsig pållis som fick en ordentlig rykt och verkade ha haft en trevlig dag ute i sin egna hage. Rullat sig gånger många   

Efter borstning och tempkontroll som var normal även idag, så begav vi oss ner till spolspiltan och tvättade ben och svans. Gick sedan vidare ut på en 20 min promenad med stjärnan. Han verkade nöjd över att vi äntligen hittade på någonting och skritta med pigga steg och vippande öron.


 


Nero spanar längs vägen....


Nu väntar ytterligare en natt på jobbet....!

Av Malin - 18 oktober 2013 20:35

Mmmm...igen favorit om ni frågar Nero, men ibland har man inget val.

Hade ju gjort iordning en ordentlig frukostpåse igår med mera hö, morötter och äpplen, samt hans godisboll i. Så han skulle ha lite att underhålla sig med. Å så var det ganska många som var i stallet på förmiddagen, så han slapp vara så ensam. Jag åkte dit vid 12-tiden efter att ha köpte hästmat och hämtat ut hans Metacam.


Han verkade vara vid gott mod när jag plockade ut honom ur boxen. Tog tempen 37,4 och plockade sedan av förbandet runt kotan. Såg jättefint ut och han var sval och inte det minsta svullen. Borstade honom ordentligt och bjöd på lite horselyx slickbalja även idag. Lika gott som igår om ni frågar Nero   


Sen mockade jag och la in nytt spån, samt fyllde upp med lite mer hö, morötter och äpplen innan han fick återvända in efter en dos med Metacam.

Som tur var så kom Lestr in för att ridas, så han fick lite sällis en stund.


Jag ägnade mig sedan åt att bygga en ny sjukhage inuti deras vanliga hage, så han får lite sällskap imorgon av sina kompisar. Så nu hoppas vi att det går bra!


NU väntar tre nätter på raken....suck!

Av Malin - 17 oktober 2013 22:15

OOOOJ...vilken lång dag det blev för våran del. Tror vi börjar från början!


Var på plats i stallet vid 6.30 och gav samtliga hästar frukost. Fixade iordning transporten, borstade av Nero och klädde på honom. Lastade i det mysiga spöregnet och sen åkte vi för att hämta upp Madde som skulle följa med. Färden dit gick utan problem och vi var framme precis i tid. Eftersom det var vårt första besök fick jag fylla i lappar med journaluppgifter och sen lastade vi ur Neroplutten. Han skötte hela resan med bravur, märktes inte att han stod i släpet!


Åh vilket ställe...helt outstandig med superfian boxar och rejält med plats...för att inte tala om ridhuset   


Jaja....nu var vi ju inte där för att spana på omgivningarna!

Fick komma ut till en av löpgångarna och träffade vår veterinär för dagen Torunn Mehammer. Jag fick börja med att berätta Neros historia och hon tog en nogrann anamnes kring alla turer och förlopp kring detta. Sen fick jag först skritta ett varv i löpargången och sen trava. Därefter kände honom igenom Neros kropp och hittade en ömhet i bogmuskulaturen på höger sida.


Sen började hon med att böja honom i hovleden höger fram, eftersom han visat hälta höger fram hemma. Fick ingen reaktion på det, så hon böjde kotan höger fram och där fick vi en rejäl reaktion. Nero sköt rygg som en katt och när hon släppte hoppade han fram på tre ben de första stegen, för att sedan lana av till att det knappt syntes något alls. Vi gick därefter ut på longervolten med hårdare underlag, och där visade han en lindrig hälta höger fram. Sedan vidare in till ridhuset med mjukare underlag och där var han ohalt igen.


Vet la därefter en ordinär nervblockad och så fick vi vila en stund. Därefter nytt böjprov med samma resultat som ovan, dvs superhälta som sedan lanade av. Så då la vi en ny blockad i kotleden höger fram, vila och samma precedur igen. Nu var Nero ohalt på samtliga provokationer och på såväl rakt som böjt spår. För säkerhets skull så böjde hon igenom de andra benen med, utan någon om helst reaktion.


Så då gick vi vidare med att röntga kotleden höger fram. Det visade varken några frakturer eller lösa benbitar, eller något annan förklaring till hältan. Så då blev det ultraljud av höger kota samt ultraljud av bogarna för att se om vi kunde hitta orsaken där uppe.

På kotan så såg man en inflammation i kotleden, men inget som förklarar orsaken till den, dvs inga ligament eller broskförändringar. I bogen kan man se viss ärrvävnad efter trolig muskelbristning, men inga tecken till slemsäcksinflammation eller dylikt som skulle kunna förklara hältan och ffa påverkan i kotan.


Så efter mycket diskussioner veterinärerna emellan så kom vi fram till följande;

- Vi vet fortfarande inte orsaken till Neros hälta, och det är en väldigt svårbedömd hälta eftersom den inte är konstant.

- Han har en rejäl böjprovsreaktion med påvisade inflammation i höger kotled fram

- Man ser möjlig ärrvävnad i bogen som man inte riktigt vet hur det påverkar.


Torunn refererade till en annat fall som påminde lite om Neros fall, och där var det tydligen en av Sveriges bästa hoppponnysar som hade en liknande symtombild och där hade man via  MR-scint hittat att smärtan kom från själva skelettet, någon form av spondylos....??


Så vad gör vi åt detta?


Jo Nero är sprutade i kotleden höger fram med Celeston Bifas (Kortison) och HY 50 (tuppkam) och ska äta Metacam under en tid. Han ska gå i sjukhage och jag ska skritta honom för hand 20 minuter dagligen. Därefter ska vi på återbesök för en ny kontroll av läget i såväl kota som bog och utifrån status då tar vi beslut om fortsatta utredningar.


Så jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det lilla jag vet, och det stora som jag inte vet. Men det är lika bra att vänta tills jag vet mer innan jag vet hur jag ska reagera på det hela. Skönt å ena sidan att man inte hittat något egentligt fel, men samtidigt är det ju inte så roligt att inte veta varför han är halt, och vad vi ska göra åt det?!


Nero skötte sig iallafall superbra hela dagen och jag är så stolt över honom. Fick mycket beröm för min fina och supertrevliga häst!


 

Nero i boxen på Husaby


Å Nero har hittat en nya favoritgodis....för på Husaby som bjuder dom nämligen alla hästar på en Horselyx mini slickbalja och Nero var helt frälst. Han slickade sig genom samtliga blockadstick, röntgenundersökningar, ultraljud och behandlingar. Underbart att se! Rekommenderas verkligen, jag köpte med två stycken hem, förutom den han fick. Å dom är dryga som satan. Nero slickade nästan hela dagen i sin, och det syntes knappt!


 


Så efter en lång dag vände vi ekipaget hemåt vid 17-tiden och var tillbaka hemma vid 19. Trött häst och trötta människor, så jag blev så himla glad när jag upptäckte att Minna hade mockat Neros box, guld värt! Så efter att ha klappat om och ordnat med maten så fick jag äntligen återvända hemåt!


Imorgon blir det boxvila för Nero pga dagens ledbehandling!

Av Malin - 16 oktober 2013 19:30

Idag var det lite kyligare temperaturer på mätaren när klockan ringde vid 04.45, således blev det en kall förmiddag på älgpasset. Inga älgar idag heller....trist!


Idag var det så äntligen dags för mig att hämta ut min nya bil   

Så nu var man många pengar fattigare, men ganska glad och lycklig trots det! Har ju äntligen fått min drömbil, så nu kommer jag att färdas som en drottning på vägarna!


 

Åkte direkt från Volvo vidare till stallet för att pyssla om stjärnan. Mockade och fixade maten samt borstade och pussade lite på Nero. Måste ju vara snygg inför morgondagens besök på Husaby! Blir tidig avresa även imorgon då vi ska rulla från stallet vid 7.15 och det innebär att jag får morgonfodra själv vid 6.30....mumma


Fick även mitt snygga pannband från PS of Sweden idag, dock hade de missat att skicka med det andra, jag hade ju beställt två. Så det kommer väl om ett par dagar. Ska prova det på Nero nån dag så får ni se....


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards