Chocolicious

Alla inlägg under december 2012

Av Malin - 7 december 2012 21:30

ÄNTLIGEN!

Som jag har längtat efter att få börja rida igen. Idag var det således dax att prova vingarna igen. Hade ju ledig dag och ägnade förmiddagen åt att klippa mig och veckohandla. Åkte till stallet vid 13-tiden och mockade och fixade mat innan jag hämtade in Nero.


Borstade och så på med grejorna. Nero verkade inte bry sig nämnvärt om att vi sadlade igen. Så vi promenerade ner till ridhuset där Madde&Lestr samt Hanna och Loffe redan var igång och red. Gick ett par varv med Nero vi handen för att känna lite på honom. Hade tagit med longerlinan ner, ifall han skulle varit för studsig, men han verkade lugn och samlad så jag hoppade upp.


Å Nero stod som en staty och väntade på att jag skulle sitta på plats. Duktiga killen!

Så skrittade vi igång, övade på lite halter och igångsättningar, gick jättefint. Travade igång och Nero kändes pigg och alert, utan att vara hetsig.


Travade längs fyrkantsspåret och gjorde lite volter här och där. Nero kändes fin och avslappnad. Tog en skrittpaus och sedan provade vi galoppen. Även här bjöd Nero jättefint fram, utan att bli över sig eller tappa fokus. Galopperade ett par varv längs fyrkanten innan vi travade och skrittade av.


Mattes finaste pållis, så himla duktig!


Massor med beröm och morötter efter avslutat pass!


Min stjärna!

 


Efter stallet var det bara att bege sig hemåt och börja fixa inför kvällens pepparkaksbak. Vid 16-tiden kom mamma och pappa å så satte vi igång. Så gott med pepparkaksdeg, mums!


 


Trevlig kväll tillsammans, där vi även hann med att bygga ihop min nya bokhylla, blir supersnyggt   

Av Malin - 6 december 2012 20:05

Det ordet sammanfattar vädersituationen här det senaste dygnet. Vi har väl fått mellan 3-4 dm nysnö, vilket i min mening är väldigt mycket snö på kort tid. Igår kväll när jag åkte hem från jobbet var vägen öht inte plogad, så det tog mig dubbelt så lång tid som vanligt att komma hem. Å tacksamt nog var det väldigt lätt snö, för annars hade min bil hängt sig redan på väg ut från parkeringen på jobbet.


Som om det inte räckte så upptäckte jag när jag kom hem att jag hade fått ett sms från Lisa i stallet om att Nero hade haft sönder sin fjärde grimma den här veckan, vilket betydde att jag var tvungen att åka förbi stallet på väg till jobbet imorse för att hänga fram en ny grimma. Å i stallet var det inte plogat öht, så där räckte snön upp till knäväcket på mig   


Åter till stallet efter jobbet. Mocka och fixa mat, å sen ägnade jag mig åt att mysa och borsta på Nero en stund. Imorgon har vi planerat för ridning, så då får vi se hur det går.


Imorgon väntar dessutom pepparkaksbak tillsammans med mamma - gott med deg    

Av Malin - 5 december 2012 16:15

Japp, här kör vi igenom alla vinterna olika väder efter varandra. Nu har vi provat ett par dagar med -20 grader, så idag har vi testat -10 grader och snö, samt en kraftig blåst, bättre än -20, men ändå inte så trevligt med denna kalla vind.


Hade sovmorgon idag och började dagen med en promenad i snöyran, kallt, men ändock skönt när man väl kommer ut. Efter frukost blev det stallet där Nero stod kvar inne. Vi borstade och klädde dagen till ära på oss longeringgjorden och inspänningstyglarna och gick sedan ner till ridhuset. Nyharvat underlag och hela ridhuset öppet - perfekt. Inte en själv så långt ögat kunde nå.


Nero ägnade de första tio minuterna åt att fjanta omkring och bralla. Galopperandes i en väldigt snäv volt, å så piper han och viftar med frambenen - skojsigt värre.


Efter att sprungit av sig den värsta överskottsenergin kunde vi komma till arbete. Vi jobbade skritt och trav med mycket övergångar och tempoväxlingar. Avslutade med lite galoppfattningar och sen skrittade vi av. Nöjd matte och nöjd häst   


Imorgon blir det vilodag och på fredag tänkte jag ge mig upp på ryggen igen...spännande!


Av Malin - 4 december 2012 21:30

Ytterligare en kall dag som Nero har spenderat inomhus i boxen. Han verkade ganska nöjd när jag anlände till stallet, tog ut och borstade honom och sen tog vi en sväng ner till ridhuset och promenerade i 30 minuter. Skrittade på i rask takt så Nero verkligen kom igång genom hela kroppen. På slutet flyttade jag honom lite undan från mig på en volt i såväl skritt som trav, nyttig övning för Nero som fokuserade fullt på arbetet.


Började snöa rejält nu ikväll, så förhoppningsvis blir det lite mildare framöver.

Beställde en hals till Neros 200g täcke idag, så vi har lite alternativ att välja mellan.


Kvällen har spenderats med folk på middag hemma, gott och trevligt, men lite jobbigt eftersom veckan känns maxad ändå med allt jobb. Men men, ibland blir det så.


Imorgon är planen att longera Nero, och förhoppningsvis blir det första uppsuttna ridpasset efter vilan på fredag då jag är ledig. Ska bli så skönt att komma igång igen!

Av Malin - 3 december 2012 13:30

Ja idag var det sannerligen kallt. Hade -20 när jag vaknade imorse, så inte ens katterna såg så intresserade av att gå ut. Direkt efter frukost åkte jag till mamma och pappa för att fylla transporten med hö. Det var ganska bistert vill jag lova   


Sen körde jag vidare till stallet och lastade in höbalarna i ladan. Skönt när det är avklarat, men riktigt kallt att greja med en dag som denna. Idag stod halva gänget inne pga kylan, men Nero pluttisen var ute, inte tills han stora lycka dock, då han stod vid ledet och vrålade när jag kom. Så när jag mockat och fixat mat så hämtade jag in honom. Kändes som om han hade fått tillräckligt med utetid för idag. Å ingen var nöjdare än Nero när han fick komma in i värmen och äta hö.


En riktigt fryskott är han iaf, har ett 300g vintertäcke, men det får vi nog komplettera med ett stalltäcke under när det är så här pass kallt. Har ju beställt ett 300g vintertäcke med helhals till honom, tror det kommer att passa fryskotten alldeles utmärkt   


Å här kommer en del av bilderna som sambon tog igår. Lite kul att ha lite avsuttna vinterbilder på pållisen och mig tillsammans.


                        



Å så pluttisen på väg ut i hagen i sitt snygga vintertäcke..som dessutom matchar matte dagen till ära! 


   

Av Malin - 2 december 2012 16:08

Japp, då blev man ett år äldre, fyller 29 idag, sista trappsteget innan 30!


Mysfrukost med sambon, risgrynsgröt vilket smakade himmelskt! Sen blev det paket, å lyckan är fullständig då jag fick ett VIP-paket till Göteborg Horse show...ska bli så skoj! Så det blir till att njuta av världscupfinaler i både dressyr och hoppning, å för att inte tala om all shopping på Eurohorse   


Efter frukost åkte sambon och jag i samlad tropp till stallet för lite vinterfotografering av mig och Nero. Bjuder på ett smakprov här på när jag hämtar in pållis från hagen, resten kommer imorgon.


 

I stallet hade vattnet frusit sönder en ledning imorse, så det var vatten på halva stallgången, å när jag var där väntade man på kommunens beredskapsbil som skulle komma ut och fixa det.

Mindre roligt att tvingas bära vatten nere från ridskolans stall dock   


Sen var det hem och färdigställa tårtor inför eftermiddagen och kvällens kalas!

Här kommer lite bilder på min tårta!


   

Av Malin - 1 december 2012 15:45

Ledig lördag med skön sovmorgon och sen har jag ägnat mig åt mitt andra nöje bortsett från hästeriet, å det är att baka. Fyller ju år imorgon och har därför ögnat mig åt att baka en tårta, en tryffelkaka och ryttarkakor.

Bilder dyker upp imorgon när jag färdigställt dem.


Efter en bakande förmiddag så bar det av till stallet där jag hade insläpp på mitt schema idag. Så jag började med att mocka och fixa Neros mat, å sen var det bara att fylla på med mat åt samtliga hästar i stallet.


Å när jag gick ut för att hämta in Nero så står han längt upp vid grinden, å då ser jag att han lyckats få in grimmans nosdel i munnen som ett bett, stackars plutten. Han frös så han skakade så det blev värmetäcke och mat innan jag hämtade in de andra hästarna och bytte täcken på dem.


När alla var på plats. och nöjt mumsade på höet så plockade jag ut Nero, borstade och så begav vi oss ner till ridhuset för lite longering. Var en del andra ekipage där så Nero showade loss rätt friskt till att börja med. Är dock väldigt lättreglerad och hanterbar så det innebär inga större problem att han brallar omkring lite.


Efter 10 minuters brallande kom han till arbete och idag blev det både skritt, trav och galopp. Skrittade av och återvände sedan upp till stallet.


Å satan vad kallt det börjar att bli, var kall ända in i märgen när jag kom hem. Skönt med varm dusch och sen mys i soffan med film och fleecepläd!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards